Paweł Łysak wygrał konkurs na dyrektora Teatru Powszechnego

2014-02-05, 15:59  Polska Agencja Prasowa
Paweł Łysak (L) i Jan Klata (P) podczas jednej z festiwalowych konferencji w Polskim Radiu PiK. Fot. Archiwum

Paweł Łysak (L) i Jan Klata (P) podczas jednej z festiwalowych konferencji w Polskim Radiu PiK. Fot. Archiwum

Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie im. Zygmunta Huebnera w Warszawie wygrał Paweł Łysak - poinformowała prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Łysak jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła konkurs na początku grudnia ub.r. Obecny dyrektor Teatru Powszechnego Robert Gliński ma kierować warszawską sceną do końca obowiązującego go kontraktu, czyli do końca bieżącego sezonu.

"Przeprowadziliśmy konkurs; nie czyniliśmy tego zbyt często jednak postanowiliśmy zaryzykować. Mieliśmy osiem zgłoszeń. Osobą, która uzyskała zdecydowaną większość głosów został Paweł Łysak" - ogłosiła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas środowej konferencji prasowej w stołecznym Ratuszu.

"Będzie on prezentował swoją własną koncepcję, nie zapominając - mam nadzieję - tak jak napisał: o tożsamości Warszawy, tożsamości Pragi a nawet Grochowa. Jego propozycja jest bardzo bogata" - dodała prezydent.

"Koncepcja przygotowana przez Pawła Łysaka była dla nas najbardziej przekonująca. Uwzględnia ona zarówno kwestie związane z projektem programu artystycznego i w największym skrócie mówiąc - teatr zaproponowany przez pana Łysaka jest - jak sam to określa - teatrem spraw istotnych z punktu widzenia lokalnej wspólnoty, pełnym poczucia odpowiedzialności za losy zespołu i widowni, którą teatr zaprasza do współpracy" - powiedział Tomasz Thun-Janowski, dyrektor biura kultury, który przewodniczył obradom komisji konkursowej.

Jak podkreślił, koncepcja ta w największym stopniu realizowała założenia programu rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020, czyli strategicznego dokumentu miasta, który zakłada demokratyzację politykę kulturalnej. "Przekonał nas pomysł podziału i wykorzystania scen Teatru Powszechnego. Główną scenę, z ponad 300-osobową widownią chce oddać teatralnym indywidualnościom - będzie chciał zapraszać do współpracy osoby, które zapewnią publiczność" - podkreślił Thun-Janowski.

Pod dyrekcją Pawła Łysaka średnia scena Teatru Powszechnego otwarta będzie na współpracę z twórcami niezależnymi, eksperymentatorami oraz organizacjami pozarządowymi. Mała scena będzie korzystała z działającego już w teatrze programu edukacyjnego.

Paweł Łysak od 2006 roku kieruje bydgoskim teatrem wraz ze swoim zastępcą Pawłem Sztarbowskim. Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy pod ich wodzą stał się w ciągu kilku sezonów jedną z najgłośniejszych scen w kraju.

Łysak jest absolwentem Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Unversity of Toronto, Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Drogę zawodową rozpoczynał od pracy w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (debiutował w 1992 roku spektaklem "Roberto Zucco"), był etatowym reżyserem Polskiego Radia, wiceprezesem Towarzystwa Teatralnego, wicedyrektorem Teatru Polskiego w Poznaniu (w latach 2000-2003), a od 2005 r. pełni funkcję wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów COMET.

Wymagania, które trzeba było spełnić w konkursie to m.in. posiadanie wykształcenia wyższego magisterskiego, minimum pięcioletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych, minimum pięcioletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów teatralnych.

Wnioski składane przez kandydatów na stanowisko dyrektora musiały zawierać pisemne opracowanie autorskiej koncepcji programowej i koncepcji organizacyjnej teatru, ze zwróceniem szczególnej uwagi na bieżące warunki finansowe placówki. Koncepcja ta - jak zapisano w zarządzeniu podpisanym przez Hannę Gronkiewicz-Waltz - "powinna wpisywać się w strategiczne dokumenty Miasta Stołecznego Warszawy (ze szczególnym zwróceniem uwagi na program Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia oraz Warszawski Program Edukacji Kulturalnej), a także być zgodna ze statutem instytucji".

Uczestnik konkursu miał również wziąć pod uwagę warunki funkcjonowania teatru po remoncie - chodzi o zobowiązania teatru wynikające z umowy między miastem a Unią Europejską. Umowa z UE nakłada obowiązek zrealizowania co najmniej sześciu premier rocznie i osiągnięcia pułapu minimum 52 tysięcy widzów rocznie. Prognozowana wysokość dotacji dla Teatru Powszechnego na rok 2014 to 7 mln zł.(PAP)

Bydgoszcz

Kultura

Twórcy filmów animowanych nagrodzeni w Bydgoszczy. Nina Gantz z Grand Prix

Twórcy filmów animowanych nagrodzeni w Bydgoszczy. Nina Gantz z Grand Prix

2025-04-12, 22:04
Wielkanocne rękodzieło i ludowe stroje. Ukraiński Festiwal Wiosny w Bydgoszczy

Wielkanocne rękodzieło i ludowe stroje. Ukraiński Festiwal Wiosny w Bydgoszczy

2025-04-12, 11:58
Uznanie dla tradycji regionu Są nowe wpisy na Listę Niematerialnego Dziedzictwa

Uznanie dla tradycji regionu! Są nowe wpisy na Listę Niematerialnego Dziedzictwa

2025-04-10, 14:00
Spektakl o trudnym okresie dojrzewania. Zmory w bydgoskim Teatrze Polskim [zdjęcia]

Spektakl o trudnym okresie dojrzewania. „Zmory” w bydgoskim Teatrze Polskim [zdjęcia]

2025-04-10, 07:49
Radio zmienia się w dom nad morzem Kręcą u nas film o morderstwie [zdjęcia]

Radio zmienia się w dom nad morzem! Kręcą u nas film o morderstwie [zdjęcia]

2025-04-10, 06:50
Katarzyna Łaska odbierze nagrodę za dubbing. Festiwal Animocje w Bydgoszczy

Katarzyna Łaska odbierze nagrodę za dubbing. Festiwal Animocje w Bydgoszczy

2025-04-08, 15:50
Komponowali utwory inspirowane gobelinem. Konkurs ogłoszony przez bydgoską Filharmonię

Komponowali utwory inspirowane gobelinem. Konkurs ogłoszony przez bydgoską Filharmonię

2025-04-06, 12:00
Złoto ze szkła przeniesione na kliszę. Inspiracja przyszła z Japonii. Wystawa na wodzie [zdjęcia]

Złoto ze szkła przeniesione na kliszę. Inspiracja przyszła z Japonii. Wystawa na wodzie [zdjęcia]

2025-04-05, 14:55
Fragmenty Madama Butterfly w bydgoskiej filharmonii. Każda nuta jest arcyważna

Fragmenty „Madama Butterfly” w bydgoskiej filharmonii. „Każda nuta jest arcyważna”

2025-04-04, 17:12
Musical o ostatnich chwilach życia Jezusa. Jesus Christ Superstar w Toruniu

Musical o ostatnich chwilach życia Jezusa. „Jesus Christ Superstar” w Toruniu

2025-04-04, 14:47
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę