Badania ruchu turystycznego w Grudziądzu
Nawet powyżej 100 tys. turystów (nocujących i jednodniowych) mogło odwiedzić Grudziądz w 2017 r. - wynika z szacunków wykonanych w ramach badań ruchu turystycznego przeprowadzonych przez Wydział Kultury, Sportu i Promocji oraz Miejski Punkt Informacji Turystycznej.
- Mając na uwadze stwierdzony w badaniach wysoki poziom satysfakcji z pobytu, a także wysokie noty wystawiane grudziądzkim atrakcjom turystycznym w perspektywie kolejnych lat można śmiało przyjąć, że liczba turystów odwiedzających Grudziądz może być jeszcze większa – ocenia dr Robert Brudnicki z Katedry Gospodarki Turystycznej WSG w Bydgoszczy, kierownik zespołu monitorującego ruch turystyczny w kujawsko-pomorskim w roku 2015.
Grudziądza nie omijają przede wszystkim turyści krajowi, których w całej grupie badanych było najwięcej. Goście - najczęściej mieszkańcy miast - przybywają głównie z terenów województw ościennych (pomorskiego - 25%, mazowieckiego - 10%, wielkopolskiego - 6% oraz łódzkiego - 5%), ale co niezwykle ważne położonych także w znacznym oddaleniu - śląskie (7%), zachodniopomorskie (4%), dolnośląskie (4%). Warto podkreślić, że Grudziądz przyciąga swoimi atrakcjami również mieszkańców naszego regionu - wśród ogółu odwiedzających stanowią oni równie ważną grupę (27%). Porównanie wyników uzyskanych przez zespół dr Roberta Brudnickiego w roku 2015 z bieżącymi wskazuje na wzrost znaczenia Grudziądza na mapie turystycznej Polski (w 2017 r. zdecydowana większość badanych w mieście turystów pochodziła spoza regionu kujawsko-pomorskiego - 72%, często turyści w mieście przebywali po raz pierwszy).
Zauważony w ostatnich latach wzrost zainteresowania naszym miastem wśród turystów krajowych niestety nie wiąże się z wydłużaniem czasu pobytu (a jest to niezwykle ważne dla branży turystycznej - długość pobytu przekłada się bowiem na poziom wydatków ponoszonych w miejscu recepcyjnym). Problemem stwierdzonym w naszym ośrodku jest fakt, że nadal największy odsetek stanowią wizyty jednodniowe (tranzytowe) - 54% i tzw. pobyty krótkie (na 1 noc) - 18%.
Badania pozwoliły również przybliżyć profil turystów przybywających do Grudziądza. Największy odsetek naszych gości stanowią osoby w wieku 30-44 lata podróżujące najczęściej z najbliższą rodziną (często z dziećmi). Całkiem pokaźny okazuje się także udział osób dojrzałych (w wieku powyżej 50. roku życia), a niestety dość niski odwiedzających w wieku 16-19 lat. Badani turyści posiadają najczęściej wykształcenie wyższe i samodzielnie organizują swoje wyjazdy turystyczne. Dominującym celem przyjazdów w Grudziądzu jest cel poznawczy (zwiedzanie- 53%). Ponadto ważnymi celami przyjazdów są: wypoczynek (dość często powiązany z przejazdami tranzytowymi) oraz odwiedziny krewnych i znajomych. Wśród interesujących zachowań i opinii gości pokreślić należy wzrastające zapotrzebowanie na informacje o możliwościach spędzania czasu wolnego w mieście (53% przed przyjazdem poszukiwało informacji o mieście i jego atrakcjach) oraz wysoki poziom zadowolenia z pobytu turystycznego, podkreślony wysokim poziomem skłonności do rekomendacji Grudziądza jako ośrodka wartego odwiedzenia w celach turystycznych (96% - poleciłoby odwiedzenie rodzinie lub znajomym) oraz do którego warto wracać (59% - chętnie odwiedziłoby Grudziądz ponownie).
Badani turyści potencjał rozwojowy turystyki w Grudziądzu dostrzegają przede wszystkim w dużej liczbie interesujących obiektów zabytkowych, miejsc do zwiedzania i pięknych walorach widokowych (łącznie 40% wypowiedzi). Do miana symboli atrakcyjności turystycznej miasta urastają w opinii badanych turystów: Góra Zamkowa z Wieżą Klimek (wraz z panoramą) oraz Błonia Nadwiślańskie z zespołem Spichlerzy.
Ważnym atutem Grudziądza w opinii turystów jest także jego dobra dostępność komunikacyjna, zadowalający poziom zarządzania informacją o ofercie turystycznej oraz ,,atmosfera/klimat turystyczny miejsca” (,,miasto spokojne” ,,bezpieczne” - bez nadmiernego ruchu turystycznego, z przyjemnym ,,klimatem” do spędzania czasu wolnego i życzliwymi mieszkańcami). To, co jednak należy poprawić według turystów to przede wszystkim zakres i podaż oferty spędzania czasu wolnego (20% wypowiedzi).
Badania ruchu turystycznego przeprowadzone na terenie Grudziądza w roku 2017 stanowią ważne źródło informacji o zachowaniach i potrzebach turystów. Wykorzystanie pozyskanych danych może wpłynąć pozytywnie na dostosowanie oferty do zidentyfikowanych preferencji turystów, a także zainicjowanie kreacji nowych atrakcji, produktów i usług turystycznych. W warunkach silnej konkurencji o turystę między regionami i ośrodkami badania tego typu stanowią nieodzowny etap poprzedzający podejmowanie działań strategicznych wspomagając podejmowanie prawidłowych decyzji. Stanowią doskonałą podstawę do dyskusji i dalszych działań w zakresie wyznaczania kierunków rozwoju funkcji turystycznej w Grudziądzu. Funkcja ta może bowiem stanowić istotny element gospodarki naszego miasta.
Badania ruchu turystycznego będą kontynuowane w 2018 r., a w drugim półroczu zaplanowano opracowanie strategii rozwoju turystyki.