500 osób rocznie popłynie w tygodniowy rejs. Kujawsko-Pomorskie będzie mieć swój jacht
„Dar Kujaw i Pomorza” – tak będzie nazywać się żaglowiec, który w województwie kujawsko-pomorskim ma pełnić funkcję szkoły pod żaglami. Jego budowa będzie kosztowała 12 mln zł, roczne utrzymanie to koszt ok. trzech mln złotych. Pojawiły się jednak głosy na „nie".
Każdego roku w tygodniowym rejsie ma brać udział 500 osób. – Projekt jest dedykowany w szczególności wykluczonym młodym ludziom z regionu – wyjaśnia marszałek województwa Piotr Całbecki. – To nie jest jacht dla bogatych, dlatego realizujemy go ze środków unijnych i z dofinansowaniem bieżącej działalności również ze środków unijnych – właśnie dla osób niepełnosprawnych, wykluczonych, ubogich, ale też pasjonatów, takich jak harcerze, młodych zaangażowanych liderów, zdających świetnie egzaminy, uczestniczących w olimpiadach – mówi.
– Żaglowiec będzie liczył z bukszprytem – czyli belką, która wystaje z przodu – ponad 30 metrów – mówi Jerzy Gębara, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej. – Przeznaczony jest dla 35 osób, w tym ok. trzech–pięciu osób załogi stałej. 18 do 20 osób to załoga szkolna, która będzie mieszkała w kabinach dwu– lub czteroosobowych z węzłem sanitarnym. Napędem pomocniczym dla tego żaglowca – i to jest duża innowacja – będzie napęd hybrydowy – tłumaczy.
Jak zapewnia marszałek, pieniądze na inwestycję są zagwarantowane w budżecie województwa. W 85 proc. ma ona być refundowana ze środków unijnych. Większość pieniędzy na roczne utrzymanie żaglowca ma pochodzić ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i wkładu samorządów. Teraz ogłaszany jest przetarg na budowę żaglowca. W pierwszy rejs może on wyruszyć za trzy lata.
Nie wszystkim podoba się ta inicjatywa. - To fanaberie zarządu województwa - tak o żaglowcu „Dar Kujaw i Pomorza" mówi przewodniczący klubu radnych PiS w sejmiku województwa Marek Gralik. - To chybiony pomysł i jest jeszcze czas na refleksję, ponieważ budżet województwa nie został przyjęty - podkreśla. Wymienia inne, ważniejsze, jego zdaniem inwestycje, np. modernizację, rewitalizację linii kolejowych, inwestycję w transport autobusowy.