W rodzinie jest potencjał, którego nie ma nigdzie indziej
Rozmowy z rodzicami, psychologami i innymi ekspertami mają być częścią programu „Rodzina na antenie” finansowanego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Wiadomości, filmiki i artykuły do mediów w całej Polsce przygotowują dwie organizacje - Fundacja Mamy i Taty oraz Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie.
Rodzina to jest inwestycja, nie koszt. To inwestycja w przyszłość naszych rodzin i naszych dzieci, ale także inwestycja w przyszłość Polski - przekonywała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
We wtorek odbyła się konferencja prasowa „Rodzina na antenie” z udziałem Marleny Maląg, prezesa Fundacji Mamy i Taty Marka Grabowskiego oraz prezesa Instytutu Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie prof. Michała A. Michalskiego.
Podczas konferencji Maląg przekonywała, że „rodzina to jest inwestycja, nie koszt. To inwestycja w przyszłość naszych rodzin i naszych dzieci, ale także inwestycja w przyszłość Polski. Bo co z tego, że będziemy budowali piękne drogi, domy, mosty, piękne przedszkola i szkoły, ale nie będzie miał kto do nich chodzić?”.
- Społeczeństwo polskie, według prognoz ONZ do 2050, 2100 roku bardzo się skurczy. Tę tendencję zmniejszającego się społeczeństwa trzeba odwrócić - powiedziała. Wskazując na już istniejące programy, m.in. Rodzina 500 plus, Mama Plus czy Maluch Plus przekonywała, że „to wyzwanie, które już teraz przed sobą postawiliśmy”.
Szefowa MRiPS podkreśliła również, że w jej resorcie trwają prace nad strategią demograficzną, która ma - mówiła - „pokazać kierunki wsparcia, jakie powinny pójść do polskich rodzin, by młodzi ludzi podejmowali decyzje o zakładaniu rodziny oraz aby w tych rodzinach rodziły się dzieci”.
- Chcielibyśmy, aby model wielodzietnej rodziny stał się dobrym przykładem - podkreśliła Maląg.
Zauważyła także, iż istniejące już formy wsparcia finansowego są teraz bardzo istotne, bo - jej zdaniem - „dają rodzinom stabilizację, pomagają w pewien sposób przetrwać trudny czas w rodzinach dotkniętych przez pandemię”.
Prof. Michał Michalski podkreślił, że projekt „Rodzina na antenie” ma na celu dotarcie do świadomości społecznej z przekazem, że rodzina jest niezastąpiona. - Chcemy odkrywać rodzinę jako dobry i nowoczesny styl życia. Chcemy zainicjować szeroką dyskusję na temat rodziny, żeby mówić o wielu wymiarach życia rodzinnego, bo to kopalnia wielu tematów i wielu pomysłów - powiedział.
- W rodzinie jest potencjał, którego nie ma nigdzie indziej. Poprzez artykuły prasowe, programy telewizyjne, chcemy pokazywać, że o rodzinie należy mówić, warto mówić i że pomoże nam to wszystkim zobaczyć, że jest to instytucja niezastąpiona - przekonywał Michalski.
Z kolei prezes Fundacji Mamy i Taty mówił, że przez 10 lat funkcjonowania fundacji udało się zgromadzić „ogromne zasoby wiedzy i grono ekspertów, osób zaangażowanych, dla których ważne są kwestie rodziny oraz kultury i wartości, które niesie rodzina”. Wśród tych wartości wskazywał m.in. na „socjalizację młodych ludzi, internalizację pewnych wzorców, przekazywanie tradycji oraz wdrażanie innowacji”.
Grabowski mówił, że „Rodzic na antenie” to propozycja skierowana do osób niezdecydowanych, niewiedzących czy tematyka rodziny ich interesuje. Wskazywał na uruchomiony przez Fundację Serwis Rodzinny (serwisrodzinny.pl), gdzie można znaleźć porady psychologów i ekspertów, a także wiele informacji m.in. o tym, jak budować relacje w rodzinie, jak wychowywać dzieci.
- Staramy się, żeby te informacje były krótkie, wychodziły naprzeciw oczekiwaniu odbiorców. Ten projekt jest oparty na potrzebach społecznych i tym potrzebom wychodzi naprzeciw - zaznaczył Grabowski.