Wojciech Rajski

2016-03-03
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Dyrygent symfoniczny i operowy – twórca Polskiej Orkiestry Kameralnej Sopot.

"Świat idzie naprzód. Ostatnio mam doświadczenie z operami wystawianymi w Gdańsku, Warszawie i Bydgoszczy. Kiedy sobie przypominam jak to było przed laty, to dziś jest o wiele lepiej. Za czasów komuny staraliśmy się w różnych dziedzinach życia przetrwać na zasadzie śmiechu, żartu, bo życie nie miało perspektyw. Dzisiaj wszyscy są skupieni i zaangażowani. Mamy poważne nastawienie do pracy..."

W niedzielę, 6 marca 2016 – godz.18.05
W tym roku mija 45-lecie Pana pracy artystycznej. 1971 rok i pierwszy spektakl, który Pan poprowadził w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – balet Giselle. Pamięta Pan to?
- Pamiętam lepiej niż to, co wydarzyło się tydzień temu. Dostałem propozycje zadyrygowania "Giselle" z takich starych, ciężkich partytur. Umiałem wszystko na pamięć. Raz poszedłem na próbę baletu bez orkiestry, aby zobaczyć co oni robią. Spóźnił się pianista i balet nie mógł rozpocząć próby – zaoferowałem, że zaakompaniuje z pamięci i balet był zachwycony. To były ciężkie czasy – nie było Youtube, nie było nagrań i myśmy się uczyli wszystkiego dłużej. Podczas pierwszej próby chciałem zaimponować orkiestrze, że poprowadzę cały balet z pamięci, na domiar złego, partytura wyślizgnęła mi się z ręki i wpadła w szparę w orkiestronie – tak więc nie miałem wyjścia - byłem zmuszony zadyrygować z pamięci.
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Pan wyspecjalizował się w pewnym momencie w operach. Potem porzucił je Pan.
- Świadomie. W operze z racji tego, że jest to skomplikowana "maszyneria", to jest często mniej dokładności niż w orkiestrze kameralnej. Ja bardzo lubiłem dokładność, zwłaszcza, że 40 lat temu tej precyzji było jeszcze mniej niż dziś., kiedy może jest już inna atmosfera, pracuje się nad szczegółami i praca jest na o wiele wyższym poziomie. Ta praca obecnie mi bardziej pasuje – wszystko stało się bardziej profesjonalne.

Te różnice między orkiestrami symfonicznymi a operowymi się już zacierają.
- Świat idzie naprzód. Ja ostatnio mam doświadczenie z operami wystawianymi w Gdańsku, Warszawie i Bydgoszczy i jak sobie przypominam jak to było przed laty, to dziś jest o wiele, wiele lepiej. Dawniej, za czasów komuny staraliśmy się w różnych dziedzinach życia przetrwać na zasadzie śmiechu, żartu, bo życie nie miało perspektyw. W tej chwili już tego wiecznego dowcipkowania nie ma, wszyscy są skupieni i zaangażowani. Mamy poważne nastawienie do pracy.
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

W 1982 roku założył Pan orkiestrę, to też nie były najłatwiejsze czasy. Do dziś jest Pan jej wierny.
- Do dziś wyznaję zasadę, że jak zakładam orkiestrę, to nie po to, żeby ją zostawiać. Jeden raz w życiu tak się stało, że musiałem odejść. To było na początku lat 80' w Poznaniu, kiedy to wszedłem w konflikt z PZPR, której dziś dziękuję serdecznie, że się skonfliktowaliśmy, bo bym tam pewnie siedział do dzisiaj. Nie miałbym takiej możliwości rozwoju jak dziś i nie nagrałbym tylu płyt.

To był duży konflikt – do wilczego biletu włącznie.
- Nie chciałem dopuścić Podstawowej Organizacji Partyjnej do dyskusji o podwyżkach płac.

Czy z tego pierwszego składu z 1982 roku ktoś pozostał do dziś w orkiestrze?
- Tak – cztery osoby. Jak odszedłem z Poznania, miałem podpisane kontrakty zagraniczne i musiałem szybko założyć nową orkiestrę, żeby się nie skompromitować przed agencjami zagranicznymi. Poprosiłem znajomą żeby wybrała 20 najlepszych muzyków i ona zebrała ich na podstawie swojego doświadczenia – jak na te czasy wybrała najlepszych jakich mogła.
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Pana orkiestra znakomicie czuje się w różnym repertuarze.
- Niedawno graliśmy z Marcinem Wyrostkiem. Jeśli orkiestra jest dobra, to się czuje w każdym repertuarze. Z dwóch rzeczy jestem dumny – mieliśmy tournée z Krystianem Zimermanem – Krystian był bardzo zadowolony i już planujemy kolejną trasę. A teraz niedawno skończyliśmy cykl nagrań dziewięciu symfonii Beethovena.

Pan z tyloma pomysłami wyobraża sobie życie na emeryturze? Co by Pan robił na tej emeryturze?
- Dyrygowałbym dalej, dopóki by mnie nie zastrzelono, albo nie aresztowano, żebym dalej nie mógł dyrygować i ludzi mniej męczyć. W tym zawodzie się pracuje dopóki można ruszać się, a jak już nie można się ruszać, to też jeszcze się troszkę pracuje.

Ale Pan jest gwarantem marki swojej orkiestry.
- To trzeba byłoby spytać muzyków orkiestry, albo słuchaczy.
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska

Ma Pan jakieś wielkie marzenia artystyczne?
- Mam – ale nie powiem. Czekam aż mój bark po kontuzji się wyleczy do końca i zabiorę się za ich realizację. Czy to zrobię w Polsce czy za granicą nie ma znaczenia.

Klasyczne czy rozrywkowe?
- Klasyczne. Ale więcej nie powiem.

Zobacz także

Profesor Piotr Biskupski

Profesor Piotr Biskupski

Aga Zaryan

Aga Zaryan

Bartosz Chajdecki

Bartosz Chajdecki

Mariusz Napierała

Mariusz Napierała

Kasia Moś

Kasia Moś

Adriana Witucka

Adriana Witucka

Paula Roma

Paula Roma

Andrzej Budziak

Andrzej Budziak

Bovska

Bovska

Co tydzień jest okazja do spotkań z niecodzienną muzyką, z niecodziennymi gośćmi, niecodziennymi tematami...
„Zwierzenia przy muzyce”
zaprasza Magda Jasińska
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę