Mirosław Siemieniec
Marcin Kupczyk: Porozmawiamy dziś o bezpieczeństwie na torach. W całej Polsce odbywa się akcja pod hasłem „Bezpieczny piątek”. Na czym ona polega?
Mirosław Siemieniec: Akcja jest dedykowana przede wszystkim czasowi, który spędzamy na wakacjach. To przede wszystkim akcje, które dodatkowo wprowadzane są w wielką kampanię „Bezpieczny przejazd. Zatrzymaj się i żyj!” dlatego, że rozpoczynają się od pierwszego wakacyjnego piątku i kończą się też w czasie wakacji. „Bezpieczne piątki” polegają na tym, że na dziesiątkach skrzyżowań w całej Polsce toru z drogą kolejową pojawiają się przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, zapraszamy Straż Ochrony Kolei, policję i wspólnie jesteśmy ambasadorami bezpieczeństwa. Przypominamy o tym, jak należy się zachować w przypadku przejeżdżania przez tor kolejowy z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Nie wszyscy wiedzą co oznaczają sygnały - znaki ustawione przed przejazdami kolejowymi drogowymi lub informacje umieszczone na znakach albo w innych miejscach przed przejazdami kolejowo-drogowymi. I tu bardzo ważne są zarówno instrukcje kolejarzy, jak i wskazania policji. Te apele, które są kierowane podczas wakacyjnych „Bezpiecznych piątków” adresowane są nie tylko do dorosłych, ale i do dzieci i młodzieży.
Jakie są główne grzechy popełniane przez kierowców na przejazdach kolejowych.
To przede wszystkim ignorowanie znaku „Stop” - znaku, który nakazuje zatrzymać się przed każdym skrzyżowaniem. Kolejne to jest omijanie zamkniętych półrogatek slalomem, nawet wyjeżdżanie zza stojących już przed rogatką samochodów i próba ominięcia ich, przejechania przez przejazd. Inne działania - bardzo niebezpieczne - to jest ignorowanie włączonego już czerwonego światła, które nakazuje zatrzymanie się i wjeżdżanie w ostatniej chwili na przejazd, na którym może już znajdować się pociąg lub pociąg dojeżdża do takiego skrzyżowania. Wreszcie wjeżdżanie pod opadające rogatki, które nie tylko może spowodować wjechanie pod pociąg, ale również uszkodzenie sygnalizacji na przejeździe, tym samym ograniczenie tego poziomu bezpieczeństwa, poziomu zabezpieczeń dla innych kierowców...