Seniorzy zakładają gogle i wchodzą do wirtualnego świata. Tak trenują mózg!
Grupa bydgoskich naukowców opracowała atrakcyjne narzędzie terapeutyczne dla seniorów. To gra komputerowa, która ćwiczy mózg i tym samym opóźnia proces jego starzenia się.
- Senior przenosi się do pięknej wirtualnej kamienicy i właśnie w tej kamienicy ma różne zadania do wykonania - wyjaśnia dr Marta Podhorecka. - Ta gra jest tak naprawdę narzędziem terapeutycznym dla seniorów, które może stanowić wspaniałą alternatywę do profilaktyki zaburzeń funkcji poznawczych, czyli myślenia, pamięci, koncentracji oraz takich funkcji typowo związanych z aktywnością dnia codziennego - wyjaśnia dr Podhorecka. Dodaje, że seniorzy, którzy już zaczęli treningi, bardzo ochoczo przychodzą na kolejne zajęcia.
- Wchodzimy w zabawę, która jest terapią. Nad tym produktem pracujemy od 2020 roku. Narzędzie było opracowywane, w tej chwili jest testowane na grupie ochotników. Wszystko odbywa się pod ścisłą kontrolą komisji bioetycznej - mówi dr Michał Majcherek.
W przyszłości to narzędzie mogłoby być stosowane w szpitalach, przychodniach czy ośrodkach dla seniorów
W projekcie bierze także udział psycholog Magdalena Liberacka-Dwojak. - Dla seniorów jest to nowość, bo nigdy nie mieli do czynienia z okularami wirtualnej rzeczywistości. Na początku mają obawy, ale to szybko mija. Po zdjęciu gogli pierwszym wrażeniem jest zdziwienie: „O, znowu tu jestem".
Więcej w materiale Sławy Skibińskiej-Dmitruk.
Zobacz także
Firmy będą musiały zgłaszać przypadki ataków hakerskich
2017-04-06, 17:13Firmy z sektorów kluczowych takich jak energetyka, bankowość czy zdrowie, a także dostawcy usług cyfrowych będą mieć obowiązek zgłaszania cyberataków na ich sieci do specjalnych organów tzw. CERT-ów - powiedział Krzysztof Silicki… Czytaj dalej »
CYBERSEC: krajowy system cyberbezpieczeństwa wyzwaniem i szansą
2017-04-06, 11:14Budowanie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa jest zarówno wyzwaniem, jak i gospodarczą szansą dla Polski - ocenia prezes Instytutu Kościuszki, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego CYBERSEC Izabela Albrycht. W czwartek rozpoczęło… Czytaj dalej »
72 proc. ankietowanych: można korzystać z "komórki" na ulicy
2017-04-03, 13:4972 proc. ankietowanych akceptuje korzystanie z telefonów komórkowych na ulicy - wynika z najnowszego sondażu Kantar Public. Polacy mniej chętnie dają natomiast przyzwolenie na rozmowy w środkach transportu publicznego (51 proc.) i w… Czytaj dalej »
100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
2017-04-03, 13:16100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie… Czytaj dalej »
„Dziewczyny do ścisłych” - akcja na UMK w Toruniu
2017-03-30, 19:37„Kobiety nie nadają się do kierunków ścisłych” - ten stereotyp starali się obalić organizatorzy Dnia Otwartego na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej UMK w Toruniu. Czytaj dalej »