Czy mamy świadomość, że nasze dane są wykorzystywane w sieci? Przeczytaj raport
73 proc. konsumentów w Polsce ma świadomość wykorzystywania ich prywatnych danych w Internecie, a co dziesiąty wie, jak nie dać się śledzić w sieci - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
Według raportu „Digital Consumer Trends 2021” Deloitte 73 proc. ankietowanych Polaków uważa, że firmy, z którymi wchodzą w interakcję przez Internet, wykorzystują ich dane osobowe. Najwięcej - 81 proc. respondentów z grupy wiekowej 25-34 lata potwierdza, że ma taką świadomość. Zdaniem ekspertów Deloitte niepokojący natomiast jest fakt, że 32 proc. pytanych w wieku 55-65 lat nie wie, że ich dane osobowe są wykorzystywane przez różne podmioty.
Cytowana w informacji Deloitte Karolina Smolarek, senior associate w kancelarii Deloitte Legal zwróciła uwagę, że postanowienia RODO nakładają na organizacje szereg obowiązków, w szczególności związanych z transparentnością czy prawami osób, których dane osobowe są przetwarzane.
W świetle tych przepisów administrator danych osobowych zobowiązany jest, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem udzielić konsumentom wszelkich informacji wymaganych przez RODO oraz prowadzić z nimi wszelką komunikację w sprawie przetwarzania jego danych osobowych - przypomniano.
Coraz powszechniejsze wykorzystanie wszelkich narzędzi zdalnych interakcji wiąże się też ze znacznymi wzrostami zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa prywatnych danych mniej lub bardziej świadomie udostępnianych przez konsumentów w internecie. Według ekspertów jest to tym istotniejsze, że większość badanych akceptuje wszelkie pliki cookies i przekazuje dane do aplikacji – niespełna 30 proc. zawsze tak robi, a 62 proc. czasami. Jednocześnie 23 proc. ankietowanych zawsze odmawia udzielenia dostępu do treści czy zdjęć przez aplikacje, z jakich korzystamy, a 64 proc. robi to czasami.
Generalnie, 25 proc. w ogóle nie zastanawia się nad tymi kwestiami lub nie wie, że istnieją możliwości akceptacji wybranych zgód na zbieranie danych o aktywności w sieci. Z kolei 9 proc. jest świadomych możliwości korzystania z przeglądarki, która nie pozwala na takie udostępnianie, a 38 proc. udzieliło odpowiedzi „nigdy nie korzystałem”.
Z raportu wynika też, że z 51 proc. w 2020 r. do 25 proc. w 2021 r. spadł odsetek osób deklarujących częstsze poszukiwanie informacji online. Ta zmiana w największym stopniu dotyczy ludzi młodych (18-24), spośród których 15 proc. wskazało w tym roku częstsze poszukiwanie informacji w Internecie niż przed pandemią.
Podobną tendencję pokazały dane dotyczące wykorzystania mediów społecznościowych – to spadek z 41 do 24 proc., a jeszcze bardziej jest to widoczne w grupie wiekowej 55-65 lat – z 40 do 18 proc. W przypadku bankowości elektronicznej była to zmiana z 40 na 27 proc., a rok wcześniej była to jedna z najbardziej popularnych „nowych aktywności”, szczególnie w grupie 55+.
Brak deklarowanej zmiany w częstotliwości i charakterze nawyków eksperci Deloitte odnotowali natomiast w przypadku dostępu do rozrywki przez Internet, gdzie odsetek spadł minimalnie z 25 do 23 proc, ale w tej kategorii aktywności w najmłodszej badanej grupie (18-24 lata) zanotowano zmianę z 51 aż do 32 proc.
Deloitte Digital Consumer Trends 2021 to międzynarodowe badanie użytkowników usług cyfrowych, przeprowadzone na podstawie ponad 36 tysięcy wywiadów z respondentami zebranych w kilkunastu krajach w połowie 2021. Dane dot. Polski oparte są na reprezentatywnej w skali kraju próbie 2000 polskich konsumentów w wieku 18-65 lat. Badania odbyły się w sierpniu 2021 r. i zostały przeprowadzone przez Internet przez niezależną firmę badawczą Ipsos MORI.
Zobacz także
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-02-25_1488043511.jpg)
Startup Weekend w Toruniu
2017-02-25, 18:21100 uczestników z kraju i zagranicy podzielonych na zespoły. 54 godziny na przygotowanie projektu biznesu lub produktu, który będzie można sprzedać na rynku. W Toruńskim Parku Technologicznym zorganizowano Startup Weekend. Czytaj dalej »
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-02-22_1487793531.jpg)
Odkryto system siedmiu planet podobnych do Ziemi
2017-02-22, 20:55Aż siedem planet krąży w układzie odległym od nas 'zaledwie' 40 lat świetlnych. Mają one rozmiary podobne do Ziemi, mogą tam panować ziemskie temperatury i istnieć woda w stanie ciekłym. O odkryciu poinformowała NASA i Europejskie… Czytaj dalej »
Autonomiczne samochody Ubera rozpoczęły jazdy w Arizonie
2017-02-22, 10:58Autonomiczne samochody Ubera rozpoczęły jazdy po ulicach miasta Tempe w amerykańskim stanie Arizona. Pierwszym oficjalnym pasażerem samodzielnie jeżdżącego pojazdu koncernu był gubernator Doug Ducey, który już wcześniej wspierał… Czytaj dalej »
W 2030 r. krajowy sektor kosmiczny ma skutecznie konkurować na rynku UE
2017-02-16, 10:32Wdrożenie Polskiej Strategii Kosmicznej sprawi, że w 2030 roku krajowy sektor kosmiczny będzie mógł skutecznie konkurować na europejskim rynku, a jego obroty wyniosą co najmniej 3 proc. ogólnych obrotów unijnego rynku kosmicznego… Czytaj dalej »
Powstanie aplikacja na smartfony do wysyłania zgłoszeń na numer 112
2017-02-11, 13:40Rozpoczęcie konkursu na mobilną aplikację do wysyłania zgłoszeń na numer 112 ogłosił w sobotę w Poznaniu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot. 11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego… Czytaj dalej »