Czy mamy świadomość, że nasze dane są wykorzystywane w sieci? Przeczytaj raport
73 proc. konsumentów w Polsce ma świadomość wykorzystywania ich prywatnych danych w Internecie, a co dziesiąty wie, jak nie dać się śledzić w sieci - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
Według raportu „Digital Consumer Trends 2021” Deloitte 73 proc. ankietowanych Polaków uważa, że firmy, z którymi wchodzą w interakcję przez Internet, wykorzystują ich dane osobowe. Najwięcej - 81 proc. respondentów z grupy wiekowej 25-34 lata potwierdza, że ma taką świadomość. Zdaniem ekspertów Deloitte niepokojący natomiast jest fakt, że 32 proc. pytanych w wieku 55-65 lat nie wie, że ich dane osobowe są wykorzystywane przez różne podmioty.
Cytowana w informacji Deloitte Karolina Smolarek, senior associate w kancelarii Deloitte Legal zwróciła uwagę, że postanowienia RODO nakładają na organizacje szereg obowiązków, w szczególności związanych z transparentnością czy prawami osób, których dane osobowe są przetwarzane.
W świetle tych przepisów administrator danych osobowych zobowiązany jest, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem udzielić konsumentom wszelkich informacji wymaganych przez RODO oraz prowadzić z nimi wszelką komunikację w sprawie przetwarzania jego danych osobowych - przypomniano.
Coraz powszechniejsze wykorzystanie wszelkich narzędzi zdalnych interakcji wiąże się też ze znacznymi wzrostami zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa prywatnych danych mniej lub bardziej świadomie udostępnianych przez konsumentów w internecie. Według ekspertów jest to tym istotniejsze, że większość badanych akceptuje wszelkie pliki cookies i przekazuje dane do aplikacji – niespełna 30 proc. zawsze tak robi, a 62 proc. czasami. Jednocześnie 23 proc. ankietowanych zawsze odmawia udzielenia dostępu do treści czy zdjęć przez aplikacje, z jakich korzystamy, a 64 proc. robi to czasami.
Generalnie, 25 proc. w ogóle nie zastanawia się nad tymi kwestiami lub nie wie, że istnieją możliwości akceptacji wybranych zgód na zbieranie danych o aktywności w sieci. Z kolei 9 proc. jest świadomych możliwości korzystania z przeglądarki, która nie pozwala na takie udostępnianie, a 38 proc. udzieliło odpowiedzi „nigdy nie korzystałem”.
Z raportu wynika też, że z 51 proc. w 2020 r. do 25 proc. w 2021 r. spadł odsetek osób deklarujących częstsze poszukiwanie informacji online. Ta zmiana w największym stopniu dotyczy ludzi młodych (18-24), spośród których 15 proc. wskazało w tym roku częstsze poszukiwanie informacji w Internecie niż przed pandemią.
Podobną tendencję pokazały dane dotyczące wykorzystania mediów społecznościowych – to spadek z 41 do 24 proc., a jeszcze bardziej jest to widoczne w grupie wiekowej 55-65 lat – z 40 do 18 proc. W przypadku bankowości elektronicznej była to zmiana z 40 na 27 proc., a rok wcześniej była to jedna z najbardziej popularnych „nowych aktywności”, szczególnie w grupie 55+.
Brak deklarowanej zmiany w częstotliwości i charakterze nawyków eksperci Deloitte odnotowali natomiast w przypadku dostępu do rozrywki przez Internet, gdzie odsetek spadł minimalnie z 25 do 23 proc, ale w tej kategorii aktywności w najmłodszej badanej grupie (18-24 lata) zanotowano zmianę z 51 aż do 32 proc.
Deloitte Digital Consumer Trends 2021 to międzynarodowe badanie użytkowników usług cyfrowych, przeprowadzone na podstawie ponad 36 tysięcy wywiadów z respondentami zebranych w kilkunastu krajach w połowie 2021. Dane dot. Polski oparte są na reprezentatywnej w skali kraju próbie 2000 polskich konsumentów w wieku 18-65 lat. Badania odbyły się w sierpniu 2021 r. i zostały przeprowadzone przez Internet przez niezależną firmę badawczą Ipsos MORI.
Zobacz także
Badania: Osoby z COVID-19 mają cięższe udary mózgu niż te z ogólnej populacji
2021-06-08, 09:08- Wśród osób z COVID-19, u których wystąpił udar mózgu, częściej ma on ciężki przebieg - wynika z badania, które publikuje pismo „Stroke”. Ponadto, w grupie z COVID-19 stwierdzono również większy odsetek młodszych osób… Czytaj dalej »
20 lat po locie pierwszego astronauty-turysty, czas na kolejne wakacje w kosmosie!
2021-06-06, 17:08W 20 lat po locie pierwszego astronauty-turysty, kolejni chętni przygotowują się do podróży w kosmos. Sprzedaż biletów rozpoczęły firmy założone przez znanych miliarderów: Blue Origin Jeffa Bezosa, Virgin Galactic Richarda Bransona… Czytaj dalej »
Nowy kierunek studiów na UKW. Praktyczna fizyka ratująca zdrowie i życie
2021-06-03, 13:10Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wspólnie z Centrum Onkologii w Bydgoszczy uruchomiły nowy kierunek studiów licencjackich - fizyczne podstawy radioterapii oraz diagnostyki obrazowej. Czytaj dalej »
Eksperci o możliwych powodach zakrzepicy po szczepionkach wektorowych
2021-05-30, 20:30Zdarzenia zakrzepowo-zatorowe po szczepionkach wektorowych przeciw COVID-19 są bardzo rzadkie, niemniej przyczyny tych zdarzeń wymagają wyjaśnienia - podkreślają polscy naukowcy i w swojej publikacji w czasopiśmie naukowym „Vaccines”… Czytaj dalej »
Powikłania neurologiczne w COVID-19, w tym udary są częste. Ratunkiem szczepionka
2021-05-23, 09:42- Spośród pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19 objawy neurologiczne ma w granicach 18-80 proc. - mówił neurolog prof. Przemysław Nowacki. Wskazuje, że najcięższym takim powikłaniem jest udar mózgu. Czytaj dalej »