Semeniuk: pandemia przyspieszyła transformację cyfrową o ok. 10 lat
Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową o ok. 10 lat, zadaniem rządu jest dostosowanie małych i średnich firm do tego, by mogły nadrabiać zaległości w przenoszeniu swojego biznesu do Internetu - mówiła w środę wiceminister rozwoju Olga Semeniuk.
Semeniuk wzięła udział w Samorządowym Kongresie Gospodarczym - II Forum Regionów Trójmorza w Lublinie.
Wiceszefowa MRPiT wskazała, że szczególnie mikrofirmy nie były przygotowane do transformacji cyfrowej. Jak poinformowała, rząd stworzył strategię rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zakładającą wsparcie finansowe z budżetu państwa przez 10 lat. – W tym roku przeznaczymy środki w ramach małych grantów dla przedsiębiorców na rozwój cyfryzacyjny, zakup sprzętu, szkolenia z zakresu e-commerce - powiedziała.
Dodała, że dla firm Internet jest zabezpieczeniem ciągłości biznesu w razie kolejnej fali koronawirusa
Jak zauważyła, w czasie pandemii tempa nabrała też cyfryzacja administracji. Przypomniała, że na przełomie 2019/2020 r. z profilu zaufanego korzystało niespełna milion Polaków, dziś jest to 14 mln. Wymieniła też szeroką bazę portalu biznes.gov.pl, gdzie przedsiębiorcy mogą znaleźć wszystkie niezbędne informacje, chatboxy, cyfryzację procesu budowlanego. – Przenosimy praktycznie każdą gałąź gospodarki do internetu – podkreśliła.
Zwróciła uwagę, że transformacja cyfrowa będzie istotnym elementem Krajowego Planu Odbudowy, a także Polskiego Ładu. – Czekamy na projekty, kreatywność, z którą przyjdą przedsiębiorcy. Natomiast rolą państwa jest, by w najbliższych miesiącach i latach wyrównać dysproporcje między dużymi i małymi firmami – stwierdziła Semeniuk.
Uczestniczący w kongresie prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot również wskazywał na przyspieszenie cyfryzacji w czasie pandemii. Przytoczył dane, według których w 2020 r. wolumen przesyłek kurierskich i paczkowych wzrósł w Polsce o 43 proc. Jak mówił, jest to efekt trendów obserwowanych od lat, ale także dynamicznego wzrostu handlu internetowego w czasie pandemii.
Poinformował, że obecnie ok. 70 proc. przychodów spółki generują tradycyjne usługi, jak przesyłki listowe. – W perspektywie średniookresowej strategii zakładamy odwrócenie proporcji przychodów firmy, by większość była generowana przez rynki wzrostowe, czyli przede wszystkim rynek kurierski, paczkowy, usługi cyfrowe - oświadczył.
Jak zaznaczył, odpowiedzią Poczty Polskiej na przyspieszony rozwój e-commerce są inwestycje. Spółka wyda na nie 1,2 mld zł w ciągu trzech lat.
Zobacz także
Angielski dla dorosłych za darmo. Lekcje online z Inowrocławia dla każdego
2021-04-13, 06:51Jest szansa na bezpłatną naukę języka angielskiego i to bez wychodzenia z domu. Taką propozycję przygotowała Biblioteka Miejska w Inowrocławiu. Czytaj dalej »
Przełom w leczeniu mukowiscydozy? „Nowe leki zmieniają ją w chorobę przewlekłą"
2021-04-11, 21:00- Nowe leki, wpływające na lepsze funkcjonowanie nieprawidłowego białka u chorych na mukowiscydozę, zmieniają tę do niedawna znacznie skracającą życie, genetyczną chorobę w schorzenie przewlekłe - ocenia prof. Dorota Sands z Instytutu… Czytaj dalej »
UTP kończy prace nad autorskim respiratorem. Wkrótce czas na testy kliniczne
2021-04-08, 10:16Kończą się badania laboratoryjne, niebawem ruszą testy kliniczne bydgoskiego respiratora. Projekt Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy wkracza w decydującą fazę. Czytaj dalej »
Facebook wprowadza nakładki na zdjęcia profilowe promujące szczepienia przeciwko COVID-19
2021-04-02, 20:19Facebook ogłosił udostępnienie użytkownikom nowych, propagujących szczepienia przeciwko COVID-19 nakładek na zdjęcia profilowe. Dzięki nim osoby korzystające z platformy będą mogły pokazać swoje wsparcie dla kampanii szczepień… Czytaj dalej »
Astronomowie z Torunia w wielkim projekcie naukowym. Będą nowe odkrycia?
2021-03-26, 21:30Dwa duże zespoły astronomów łączą swoje siły, by stworzyć największą w Europie sieć instrumentów obserwacyjnych. Czytaj dalej »