Raport: wartość polskiego e-eksportu może wzrosnąć o 400 proc. do 110 mld zł
Zniesienie barier utrudniających rozwój eksportu cyfrowego może w dłuższej perspektywie zwiększyć liczbę polskich firm sprzedających towary i usługi za granicę z obecnych 4 do 16 proc., a tym samym wartość naszego e-eksportu o 400 proc. do ok. 110 mld zł – wynika z raportu firmy doradczej PwC.
"Obecnie jedynie ok. 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów, przy średniej unijnej na poziomie 7 proc." - czytamy w przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii raporcie „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw”, który ma być zaprezentowany podczas wtorkowego Forum Sukcesu Polskiego Biznesu w Poznaniu.
Według autorów raportu, samo zniwelowanie barier wskazanych przez przedsiębiorców jako utrudniających rozwój e-eksportu "mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę takich firm do 16 proc., a tym samym wartość polskiego e-eksportu wzrosłaby o 400 proc. do ok. 110 mld zł" - napisano.
Według danych przedstawionych w raporcie eksport w tradycyjnej formie do innych krajów Unii Europejskiej prowadzi ok. 36 proc. polskich przedsiębiorstw. Podkreślono, że w ostatnim czasie "widać wyraźny trend wzrostowy w zakresie e-eksportu". Już teraz, jak podano, polskie przedsiębiorstwa notują 16 proc. przychodów w handlu internetowym ze sprzedaży na rynki zagraniczne, a wartość polskiego eksportu cyfrowego jest szacowana na ponad 27 mld zł.
- Polskie firmy mają ogromny potencjał eksportowy, co pokazuje rosnąca z roku na rok wartość sprzedawanych za granicą naszych produktów i usług - podkreśliła cytowana w raporcie minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Kolejnym krokiem rozwoju firm w Polsce może być, według niej, wzmocnienie działań związanych z eksportem cyfrowym i lepsze wykorzystanie kanałów internetowych do szerszego docierania do nowych klientów. "Warunkiem sukcesu jest zniwelowanie barier, które dziś utrudniają rozwijanie e-eksportu oraz systemowe podejście do wspierania działań w cyfrowym świecie" – oceniła.
Polska w porównaniu z innymi państwami UE ma, jak zaznaczono, bardzo niski odsetek firm prowadzących e-eksport. Taki sam lub niższy wskaźnik w eksporcie online do UE mają tylko Rumunia, Bułgaria i Łotwa; a na rynki pozaunijne - Rumunia, Bułgaria, Słowacja i Węgry. Głównymi kierunkami polskiego e-eksportu pozostają kraje unijne (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Czechy i Słowacja), a z pozaeuropejskich - USA i Chiny - wskazano.
Według ekspertów PwC, niemal połowa przedsiębiorstw w Polsce prowadzących już działalność e-commerce na rynku krajowym planuje rozpoczęcie sprzedaży za granicę przy wykorzystaniu kanałów elektronicznych. Są też bardziej optymistyczni w kwestii perspektyw rozwoju e-eksportu niż eksportu tradycyjnego.
W raporcie wskazano, że największą barierą decydującą o niepodejmowaniu przez przedsiębiorców działań związanych z internacjonalizacją jest brak kapitału na inwestycje w ekspansję na rynek zagraniczny. "Świadczy to m.in. o niewystarczających zasobach własnych przedsiębiorstw, jak też potrzebie dofinansowania polskich firm sektora MŚP ze strony administracji centralnej" - oceniono. Wymieniono też przeszkody prawne rozumiane jako brak znajomości obcych regulacji - co może być szczególnie ważne w przypadku branż, których produkty wymagają licznych certyfikacji. Wpływ na decyzje o niepodjęciu przez firmę e-eksportu mąją też wysokie koszty promocji na rynkach zagranicznych w sprzedaży e-commerce oraz problemy z obsługą zwrotów i reklamacji - dodano.
Eksperci wyliczyli, że "gdyby zwiększył się do 10 proc. (poziom notowany na Słowenii) odsetek polskich firm, dla których nie występują bariery zewnętrzne takie jak: wysokie ceny dostarczania i zwrotów towarów, dostosowania etykiet produktowych, problemy z rozwiązywaniem sporów i reklamacjami, znajomość języka obcego czy restrykcje ze strony partnerów biznesowych, wówczas liczba firm prowadzących e-eksport zwiększyłaby się o 16 proc., a wartość polskiego e-eksportu o 400 proc., do ponad 110 mld zł" - czytamy.
Na dynamikę wzrostu e-eksportu wpływają też projekty i narzędzia wspierające tego typu działalności - napisano. Firmy na pytanie o najbardziej pożądane instrumenty wsparcia w zakresie ekspansji zagranicznej i rozwoju e-eksportu wskazywały, jak czytamy, przede wszystkim na "szkolenia i warsztaty, platformę informacyjną nt. możliwości e-eksportu oraz dostępnych instrumentów wsparcia publicznego i komercyjnego, czy promocję polskich marek za granicą".
Według Pawła Oleszczuka z PwC wprowadzenie najwyżej ocenianych przez przedsiębiorców instrumentów może przyspieszyć tempo wzrostu e-eksportu o 30 proc. "Przyjmując obecną wartość sprzedaży online za granicę na ponad 27 mld zł, można oszacować, iż bez wprowadzania tych instrumentów wartość polskiego e-eksportu w roku 2030 będzie wynosić 69 mld zł, a po ich wprowadzeniu ponad 90 mld zł" – ocenił.
Jak podkreślono w raporcie, największym wyzwaniem, z jakim obecnie mierzą się sprzedawcy online, jest rozwój poza granicami kraju i ekspansja zagraniczna. "Przedsiębiorcy muszą wziąć pod uwagę szybko zmieniające się i złożone otoczenie konsumenckie, dostosować się do oczekiwań klientów odnośnie czasu dostawy oraz możliwości śledzenia przesyłek" - podsumowano.
Zobacz także
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-05-09_1494325781.jpg)
Regionalny Festiwal Naukowy E(x)plory w Toruniu
2017-05-09, 12:12Innowacyjna jednostka napędowa, kąpielówki ratunkowe i maty do ćwiczeń zmniejszających wady wzroku - to przykłady projektów zgłoszonych do regionalnego etapu Konkursu Naukowego E(x)plory w Toruniu. Czytaj dalej »
SafeSky - polski system do ochrony przed dronami
2017-05-09, 09:17System, który wykryje nadlatującego drona i nie pozwoli mu wlecieć na chroniony teren, opracowała polska firma Advanced Protection Systems. SafeSky potrafi wykryć drona nawet z odległości kilometra. Czytaj dalej »
Przeszczepy tysięcy własnych włosów w dwa dni, zamiast w dwa lata
2017-05-08, 13:32Pierwszy w Polsce robot do przeszczepiania naturalnych włosów czeka w Katowicach na pacjentów i pacjentki. To jedyne na świecie urządzenie, które samodzielnie pobiera ze skóry głowy tysiące włosów, a następnie przygotowuje miejsca… Czytaj dalej »
"Sandboots” - projekt butów naśladujących chodzenie boso po piasku
2017-05-04, 18:45Zdaniem specjalistów, chodzenie boso po piasku ma relaksacyjny wpływ na stopy, wzmacnia nogi czy zmniejsza częstość urazów kończyn dolnych. Mechanizm ten chce wykorzystać studentka łódzkiego Uniwersytetu Medycznego, która prowadzi… Czytaj dalej »
Awaria WhatsApp, przez dwie godziny nie było dostępu do aplikacji
2017-05-04, 09:44Użytkownicy popularnego komunikatora WhatsApp w nocy ze środy na czwartek tymczasowo stracili dostęp do tej aplikacji. Awarię, której przyczyn jeszcze nie ustalono, usunięto po około dwóch godzinach. Czytaj dalej »