W Warszawie ruszył Hackathon+, który ma pomóc osobom z niepełnosprawnościami
Hackathon+, czyli dwudniowy maraton programowania, który ma pomoc w stworzeniu narzędzi ułatwiających funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami, ruszył 8 grudnia w Warszawie. 23 zespoły walczą o nagrody w konkursie zorganizowanym przez MIiR.
"Nasza inicjatywa ma dziś na celu to, żeby dało się zaprogramować dostępność. Wszystkim nam w tej chwili zależy na tym, żeby do pełni świata społecznego i zawodowego włączać osoby, które mają jakąś niepełnosprawność czy osoby, które są starsze, w związku z tym nie w pełni mogą korzystać z nowoczesnych technologii" - mówił minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, otwierając wydarzenie, w którym bierze udział 120 uczestników, tworzących 23 interdyscyplinarne zespoły, złożone m.in. z programistów i grafików.
Efektem Hackathon+ ma być powstanie aplikacji, aplikacji mobilnych, serwisów internetowych lub ich prototypów zorientowanych na znoszenie barier w dostępności. Uczestnikom przedstawiono otwartą listę pomysłów, które mają pomóc w ukierunkowaniu projektów. Chodzi np. o stworzenie mapy dostępności polskich dworców i stacji, programu telewizyjnego dla osób o specjalnych potrzebach czy aplikacji alarmowej dla osób głuchych. "Propozycje tematów i wyzwań dla zespołów wypracowaliśmy z naszymi ekspertami m.in. ze środowiska osób z niepełnosprawnościami, ale jesteśmy też otwarci na tematy i rozwiązania zaproponowane przez samych uczestników" - powiedział PAP Rafał Sukiennik z MIiR.
W trakcie pracy zespołom służą pomocą mentorzy-specjaliści z różnych dziedzin związanych z realizowanym wyzwaniem, zarówno przedstawiciele środowisk osób z niepełnosprawnościami, jak i eksperci od programowania i rozwijania aplikacji. Jednym z nich jest Justyna Mańkowska z Fundacji na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji Katarynka. "Znam potrzeby osób z niepełnosprawnościami i mogę pomóc uczestnikom zweryfikować swoje pomysły, z rzeczywistymi potrzebami osób niepełnosprawnych. Odpowiadam na pytania związane z językiem migowym, audiodeskrypcją. Doradziłam np. jednej z grup, mającej ciekawy pomysł związany z wykrywaczem ruchu i przekładaniem gestów migowych na teksty pisane" - powiedziała PAP Justyna Mańkowska.
Zwycięski projekt wybierze ośmioosobowe jury. Na najlepszy zespół czeka nagroda główna w wysokości 20 000 zł. Kolejne dwie ekipy otrzymają odpowiednio 12 i 8 tys. złotych. Najlepsze aplikacje i narzędzia powstałe podczas Hackathonu+ będą mogły też liczyć na wsparcie MIiR w trakcie dalszego rozwoju.
"To są symboliczne nagrody, a mam nadzieję, że niektórzy z was, na tym co dzisiaj tutaj zaprogramujecie, na nowej aplikacji, na nowej stronie internetowej czy na jakimś rozwiązaniu informatycznym, po prostu w przyszłości zarobicie. Taki jest również nasz cel, żeby przy okazji szczytnych dobrych działań na rzecz innych ludzi, osób z niepełnosprawnościami, rozwijała się polska gospodarka. Żebyście potrafili na tym zarobić, czy w kraju, a jeszcze lepiej za granicą" - mówił uczestnikom minister Jerzy Kwieciński. (PAP)
Zobacz także
Firmy będą musiały zgłaszać przypadki ataków hakerskich
2017-04-06, 17:13Firmy z sektorów kluczowych takich jak energetyka, bankowość czy zdrowie, a także dostawcy usług cyfrowych będą mieć obowiązek zgłaszania cyberataków na ich sieci do specjalnych organów tzw. CERT-ów - powiedział Krzysztof Silicki… Czytaj dalej »
CYBERSEC: krajowy system cyberbezpieczeństwa wyzwaniem i szansą
2017-04-06, 11:14Budowanie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa jest zarówno wyzwaniem, jak i gospodarczą szansą dla Polski - ocenia prezes Instytutu Kościuszki, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego CYBERSEC Izabela Albrycht. W czwartek rozpoczęło… Czytaj dalej »
72 proc. ankietowanych: można korzystać z "komórki" na ulicy
2017-04-03, 13:4972 proc. ankietowanych akceptuje korzystanie z telefonów komórkowych na ulicy - wynika z najnowszego sondażu Kantar Public. Polacy mniej chętnie dają natomiast przyzwolenie na rozmowy w środkach transportu publicznego (51 proc.) i w… Czytaj dalej »
100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
2017-04-03, 13:16100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie… Czytaj dalej »
„Dziewczyny do ścisłych” - akcja na UMK w Toruniu
2017-03-30, 19:37„Kobiety nie nadają się do kierunków ścisłych” - ten stereotyp starali się obalić organizatorzy Dnia Otwartego na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej UMK w Toruniu. Czytaj dalej »