Języki programowania, których warto nauczać w szkołach
JavaScript, Python, Java, HTML/CSS, PHP i C Sharp - to przykłady języków programowania, od których warto zacząć naukę w szkołach. Uważane są za najbardziej pożądane przez pracodawców z sektora IT i łatwe do przyswojenia przez początkujących.
Od 1 września 2017 r. programowanie jest stałym elementem kształcenia od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Rozumiane jest znacznie szerzej niż tylko napisanie programu w języku programowania jako proces: od specyfikacji problemu, przez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do jego zaprogramowania i przetestowania poprawności lub ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji czy języka programowania.
Podstawa programowa z przedmiotu informatyka zawiera wiele wymagań dotyczących tego, co uczeń powinien umieć na każdym etapie edukacji także w przypadku nauki programowania. Jednak to nauczyciele decydują, z jakich narzędzi będą korzystali uczniowie na zajęciach informatyki i w jakim języku będą pisali swoje pierwsze projekty: programy, strony internetowe, aplikacje, gry i inne. Jak wybrać odpowiedni język dla uczniów, żeby był łatwy do przyswojenia dla początkujących i odpowiadał najnowszym trendom na rynku IT?
GitHub - jeden z najbardziej znanych serwisów hostingowych dla różnych projektów programistycznych - raz do roku publikuje na stronie https://octoverse.github.com ranking popularności narzędzi wykorzystywanych do pracy przez jego użytkowników. Zarówno te dane, jak i zestawienia płac programistów w sektorze IT są bardzo pomocne w tworzeniu listy języków programowania, od których warto zacząć naukę w szkołach, by młodzież była na bieżąco z rynkowymi trendami przez całą ścieżkę edukacyjną i mogła poszerzać wiedzę także poza szkołą.
Poniższe zestawienie zawiera przykładowe języki (wraz z ich zastosowaniami), które są najbardziej pożądane przez pracodawców z sektora IT i są łatwe do przyswojenia dla początkujących.
JavaScript to od lat jeden z najpopularniejszych i najprężniej rozwijających się języków. Uchodzi również za stosunkowo łatwy do nauczenia się. Za jego pomocą można uatrakcyjnić wygląd strony internetowej i umożliwić jego większą interakcję z użytkownikiem. JavaScript jest wykorzystywany niemal na każdej stronie internetowej, co sprawia, że zapotrzebowanie na osoby posługujące się tym językiem jest niezmiennie duże.
Python - ze względu na łatwość jego opanowania jest najczęściej rekomendowany osobom rozpoczynającym naukę programowania. Ceniony przez doświadczonych programistów za wygodę pisania kodu i jego czytelność. Jest wykorzystywany przede wszystkim do tworzenia dynamicznych serwisów internetowych i aplikacji sieciowych, ale jego zastosowanie jest znacznie szersze, np. przy Big Data i w grach wykorzystujących technologię 3D. W Pythonie powstały m.in. wyszukiwarka Google, portale YouTube i Spotify.
Java to jeden z najstarszych języków, ale wciąż rozwijany. Ma szerokie zastosowanie - od aplikacji internetowych, aplikacji i gier na komputery osobiste (popularna gra Minecraft powstała w całości z użyciem języka Java), aż do aplikacji i gier na system Android. Ma mnóstwo użytkowników, także w Polsce, dzięki czemu osoby zaczynające naukę tego języka zawsze mogą liczyć na pomoc.
Natomiast z pomocą CSS można np. zmienić położenie ramek, wyświetlanej grafiki czy kolor strony napisanej w HTML. Dzięki temu, że kod CSS jest oddzielony od kodu HTML, można zmienić wygląd witryny bez ingerencji w kod odpowiadający za jej funkcjonowanie. Oba języki są łatwe do przyswojenia, szczególnie, jeśli ktoś miał wcześniej styczność z wcześniejszymi wersjami HTML.
PHP jest kojarzony przede wszystkim z dynamicznymi stronami internetowymi, ale wachlarz jego zastosowań jest znacznie szerszy, ponieważ służy również m.in. do tworzenia forów dyskusyjnych, aplikacji pocztowych i baz danych. Bardzo elastyczny, jeśli chodzi o pisanie kodu i możliwości dokonywania w nim zmian w czasie rzeczywistym. W PHP powstały m.in. Facebook, Wikipedia i WhatsApp.
C# (czyt. C Sharp) został zaprojektowany dla firmy Microsoft. Najczęściej służy do tworzenia aplikacji z myślą o systemie Windows i aplikacjach webowych. Rosnącą w ostatnich latach popularność zawdzięcza w dużej mierze silnikowi Unity, z pomocą którego można tworzyć zaawansowane gry m.in. na PC, konsole i urządzenia mobilne. Na stronie autorów silnika (https://unity3d.com) można znaleźć ogromną bazę dokumentacji i wszelkie poradniki pozwalające zapoznać się z językiem, a potem wykorzystać zdobytą wiedzę do stworzenia własnej gry.(PAP)
Zobacz także

Hydrolog: musimy się liczyć z jedną z najgorszych susz w historii Polski
2020-04-26, 11:34Jeśli nie pojawią się regularne opady deszczu to latem czeka nas jedna z największych susz w historii Polski - alarmuje hydrolog, wiceprezes PAN prof. Paweł Rowiński. Do takiej sytuacji przyczyniły się niskie opady spowodowane zmianami… Czytaj dalej »

Jest kasa z ministerstwa na respirator, który powstaje na UTP w Bydgoszczy!
2020-04-24, 09:03Projektowany na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy respirator UCM 01 otrzymał wsparcie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Czytaj dalej »

Komputery i serwery do walki z wirusem - sprzęt UTP udostępniony naukowcom
2020-04-07, 09:30UTP włącza się do akcji folding@home, która daje możliwość wsparcia prac naukowców z całego świata starających się lepiej zrozumieć koronawirusa 2019 (2019-nCoV) i znaleźć na niego antidotum. Do realizacji tego zadania UTP przeznaczyło… Czytaj dalej »

Badania tysięcy próbek potwierdzają, że psy i koty nie przenoszą koronawirusa
2020-03-30, 08:55Analiza tysięcy próbek pobranych od psów i kotów nie przyniosła ani jednego wyniku dodatniego na obecność koronawirusa SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19 - informuje globalna spółka IDEXX Laboratories, Inc., zajmująca… Czytaj dalej »

NFZ: na portalu pacjent.gov.pl dostępny czatbot ws. koronawirusa
2020-03-22, 22:32Na portalu pacjent.gov.pl udostępniliśmy czatbota odpowiadającego na pytania dotyczące koronowirusa - poinformował w niedzielę na Twitterze, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, Adam Niedzielski. Czytaj dalej »