COI: Działają serwisy e-PUAP, cepik.gov.pl, pz.gov.pl i obywatel.gov.pl
We wtorek po południu zaczęły działać serwisy: e-PUAP, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, obywatel.gov.pl - powiedział rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak. Państwowe serwisy, w wyniku awarii, przestały działać we wtorek ok. godz. 8 rano.
"Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości" - powiedział Ryciak.
Urzędnicy zapraszali do wizyt osobistych, ponieważ we wtorek nie działały m.in. serwisy informatyczne e-PUAP, obywatel.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Pomimo wizyty w urzędzie, nie wszystkie sprawy było można załatwić, bo wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu.
e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą.
Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.
Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.
"Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić" - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.
Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.
"Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu" - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.
Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". "W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców" - dodała Sowa.
Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej". (PAP)
Zobacz także
Przeszczepy tysięcy własnych włosów w dwa dni, zamiast w dwa lata
2017-05-08, 13:32Pierwszy w Polsce robot do przeszczepiania naturalnych włosów czeka w Katowicach na pacjentów i pacjentki. To jedyne na świecie urządzenie, które samodzielnie pobiera ze skóry głowy tysiące włosów, a następnie przygotowuje miejsca… Czytaj dalej »
"Sandboots” - projekt butów naśladujących chodzenie boso po piasku
2017-05-04, 18:45Zdaniem specjalistów, chodzenie boso po piasku ma relaksacyjny wpływ na stopy, wzmacnia nogi czy zmniejsza częstość urazów kończyn dolnych. Mechanizm ten chce wykorzystać studentka łódzkiego Uniwersytetu Medycznego, która prowadzi… Czytaj dalej »
Awaria WhatsApp, przez dwie godziny nie było dostępu do aplikacji
2017-05-04, 09:44Użytkownicy popularnego komunikatora WhatsApp w nocy ze środy na czwartek tymczasowo stracili dostęp do tej aplikacji. Awarię, której przyczyn jeszcze nie ustalono, usunięto po około dwóch godzinach. Czytaj dalej »
UE/ Polska w koalicji 15 państw naciskających na KE w sprawie barier cyfrowych
2017-05-02, 18:0215 państw UE, w tym Polska, naciska na Komisję Europejską, by ta przedstawiła propozycje w sprawie eliminacji barier cyfrowych, jakie funkcjonują na unijnym jednolitym rynku. Polsce zależy zwłaszcza na wsparciu małych i średnich firm… Czytaj dalej »
Polski sektor kosmiczny ma potencjał
2017-04-30, 10:30Mimo, że rozmiar polskiego sektora kosmicznego nie jest na pierwszy rzut oka imponujący, to ma on potencjał - podkreśliła w wypowiedzi dla PAP wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Dodała, że polskimi specjalnościami stały się… Czytaj dalej »