COI: Działają serwisy e-PUAP, cepik.gov.pl, pz.gov.pl i obywatel.gov.pl
We wtorek po południu zaczęły działać serwisy: e-PUAP, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, obywatel.gov.pl - powiedział rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak. Państwowe serwisy, w wyniku awarii, przestały działać we wtorek ok. godz. 8 rano.
"Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości" - powiedział Ryciak.
Urzędnicy zapraszali do wizyt osobistych, ponieważ we wtorek nie działały m.in. serwisy informatyczne e-PUAP, obywatel.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Pomimo wizyty w urzędzie, nie wszystkie sprawy było można załatwić, bo wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu.
e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą.
Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.
Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.
"Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić" - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.
Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.
"Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu" - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.
Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". "W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców" - dodała Sowa.
Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej". (PAP)
Zobacz także
PKN Orlen pierwszy w Polsce przetestuje prywatną, przemysłową sieć 5G
2021-06-29, 08:46PKN Orlen jako pierwszy w Polsce przetestuje prywatną, przemysłową sieć 5G w środowisku zaawansowanej infrastruktury przemysłowej. Testy odbędą się w głównym zakładzie spółki w Płocku. Ich wykonanie będzie możliwe m.in. dzięki… Czytaj dalej »
Powstała usługa, która usprawni podróż po Bydgoszczy. To GoogleTransit
2021-06-22, 13:41Osoby planujące jazdę autobusem czy tramwajem w Bydgoszczy zyskały nowe udogodnienie. Usługa GoogleTransit, służąca do planowania podróży komunikacją miejską rozpoczyna fazę testów w Bydgoszczy. Czytaj dalej »
Badania: To, co jemy wpływa na przebieg zakażenia COVID-19
2021-06-09, 06:05Osoby niejedzące mięsa i peskatarianie lżej przechodzą zakażenie COVID-19. Dlatego te diety mogą być traktowane jako forma ochrony przed ciężką postacią COVID-19 - wynika z przeprowadzonych w sześciu krajach badań. Czytaj dalej »
Badania: Osoby z COVID-19 mają cięższe udary mózgu niż te z ogólnej populacji
2021-06-08, 09:08- Wśród osób z COVID-19, u których wystąpił udar mózgu, częściej ma on ciężki przebieg - wynika z badania, które publikuje pismo „Stroke”. Ponadto, w grupie z COVID-19 stwierdzono również większy odsetek młodszych osób… Czytaj dalej »
20 lat po locie pierwszego astronauty-turysty, czas na kolejne wakacje w kosmosie!
2021-06-06, 17:08W 20 lat po locie pierwszego astronauty-turysty, kolejni chętni przygotowują się do podróży w kosmos. Sprzedaż biletów rozpoczęły firmy założone przez znanych miliarderów: Blue Origin Jeffa Bezosa, Virgin Galactic Richarda Bransona… Czytaj dalej »