COI: Działają serwisy e-PUAP, cepik.gov.pl, pz.gov.pl i obywatel.gov.pl
We wtorek po południu zaczęły działać serwisy: e-PUAP, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, obywatel.gov.pl - powiedział rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak. Państwowe serwisy, w wyniku awarii, przestały działać we wtorek ok. godz. 8 rano.
"Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości" - powiedział Ryciak.
Urzędnicy zapraszali do wizyt osobistych, ponieważ we wtorek nie działały m.in. serwisy informatyczne e-PUAP, obywatel.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Pomimo wizyty w urzędzie, nie wszystkie sprawy było można załatwić, bo wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu.
e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą.
Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.
Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.
"Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić" - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.
Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.
"Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu" - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.
Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". "W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców" - dodała Sowa.
Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej". (PAP)
Zobacz także
Premier: Powołamy fundusz walki z cyberprzestępczością
2021-07-27, 19:03Rząd powoła fundusz cyberbezpieczeństwa, by dać policji instrumenty i dostęp do najnowszych rozwiązań w walce z cyberprzestępczością - zapowiedział we wtorek premier Mateusz Morawiecki. Czytaj dalej »
Badanie: Szczepionka J&J może być mniej skuteczna przeciwko wariantowi Delta
2021-07-22, 06:05Szczepionka firmy Johnson & Johnson przeciwko COVID-19 może być mniej skuteczna przeciwko wariantowi Delta koronawirusa w porównaniu z preparatami z technologią mRNA - wynika z najnowszego badania, na które w środę powołuje się portal… Czytaj dalej »
Prof. Pyrć: szczepienie przeciw COVID-19 nie jest eksperymentem medycznym
2021-07-21, 16:20Szczepienie przeciw COVID-19 nie jest eksperymentem medycznym - przekonuje prof. Krzysztof Pyrć, wirusolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podkreśla, że z tego powodu nie wymaga ono żadnych dodatkowych ubezpieczeń. Czytaj dalej »
Hity rekrutacji na UMK. Na kierunku lekarskim 18 osób na jedno miejsce
2021-07-14, 09:25Medycyna, prawo i psychologia to kierunki, które cieszą się największym zainteresowaniem podczas tegorocznej rekrutacji na studia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Czytaj dalej »
Semeniuk: pandemia przyspieszyła transformację cyfrową o ok. 10 lat
2021-06-30, 17:31Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową o ok. 10 lat, zadaniem rządu jest dostosowanie małych i średnich firm do tego, by mogły nadrabiać zaległości w przenoszeniu swojego biznesu do Internetu - mówiła w środę wiceminister… Czytaj dalej »