GfK Polonia: zaczynamy odczuwać przesyt technologią
Zaczynamy odczuwać przesyt technologią - wynika z najnowszego badania GfK Polonia i Clue PR. 83 proc. badanych dobrze się czuje w miejscach bez zasięgu telefonii komorkowej i mobilnego internetu, a ponad połowa uważa, że nowe technologie za bardzo ingerują w nasze życie.
Jak dodają autorzy badania, 32 proc. ankietowanych deklaruje, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie, a 33 proc. respondentów celowo wyłącza transmisję danych od czasu do czasu, aby znaleźć się poza siecią.
Jednocześnie 57 proc. deklaruje, że ich zdaniem internet i nowe technologie "negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich, a 53 proc. ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka". Tyle samo uważa, że są dla niego niebezpieczne. "Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie" - oceniono.
"Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów. Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach" – zaznaczyła, cytowana w komunikacie, Alicja Wysocka-Świtała, współautorka badania.
Według badaczy trend, który był dotąd obecny w designie, zaczyna przenikać do świata technologii. "75 proc. badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami" - czytamy. Ponadto 36 proc. respondentów ceni sobie urządzenia, których używa już kilka lat, "ponieważ są skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej +swojskie+”.
Dlatego, jak podkreślają autorzy, 42 proc. respondentów stara się naprawić sprzęty, a nie wymieniać. "Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii, 23 proc. lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter, poprzez naklejki, czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby przestały być jedynie lśniącymi gadżetami" - wyjaśniono.
Średnio badani mają sześć urządzeń elektronicznych i deklarują, że mogliby zrezygnować z połowy z nich. "Przeciętnie konsumenci korzystają z 7 aplikacji na swoich smartfonach – co w obliczu liczby dostępnych aplikacji odpowiadających na praktycznie każdą sferę życia, nie wydaje to się zbyt wysoką liczbą. Zwłaszcza, że 32 proc. deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie, a 23 proc. celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania w sieci" - wskazano.
Badanie GfK Polonia i Clue PR przeprowadzono w kwietniu 2018 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 600 Polaków w wieku 21-50 lat. (PAP)
Zobacz także
Studenci z Rzeszowa ponownie wygrali zawody łazików marsjańskich
2016-06-05, 11:34Drużyna Legendary Rover Team z Politechniki Rzeszowskiej po raz drugi wygrała prestiżowe zawody łazików marsjańskich - University Rover Challenge, które zakończyły się w USA. Trzecie miejsce zajął zespół Continuum z Uniwersytetu… Czytaj dalej »
Będzie zgoda na hodowlę ludzkich embrionów w celach badawczych
2016-05-27, 20:57Ministerstwo zdrowia Holandii zapowiedziało w piątek, że wyrazi zgodę na hodowlę ludzkich embrionów w ściśle określonych celach badawczych. Dotąd prawo dopuszczało tylko badania na embrionach niewykorzystanych w ramach procedury… Czytaj dalej »
Nanotechnologie szansą m.in. w terapii spersonalizowanej
2016-05-26, 14:58Przed nanotechnologią jest bardzo duża przyszłość w naukach medycznych i w leczeniu pacjentów, bo dzięki niej będzie można skierować konkretny lek do określonego miejsca w organizmie, co pozwoli np. zmniejszyć dawki toksycznych… Czytaj dalej »
Krewny Alana Turinga wesprze budowę Muzeum Enigmy w Poznaniu
2016-05-24, 12:54Goszczący w Poznaniu bratanek brytyjskiego kryptologa Alana Turinga, sir John Dermot Turing, obiecał pomoc w tworzeniu Muzeum Enigmy. Placówka upamiętniająca zasługi polskich matematyków i kryptologów w złamaniu kodu Enigmy powstać… Czytaj dalej »
Konkurs "Budujemy Kujawsko-Pomorskie w Minecraft"
2016-05-21, 11:34Poznawanie ciekawych miejsc regionu za pomocą gry komputerowej? To możliwe! Wystarczy zagrać w Minecraft i w wirtualnym świecie zbudować budynek lub obiekt, będący atrakcją turystyczną woj. kujawsko-pomorskiego. Czytaj dalej »