Naukowcy z Krakowa i Gdańska opracują inteligentne znaki drogowe
Drogowskazy reagujące na natężenie ruchu czy pogodę mogą wkrótce stać się rzeczywistością w Polsce. Naukowcy z krakowskiej AGH i Politechniki Gdańskiej pracują nad systemem inteligentnych znaków drogowych INZNAK, które dostosowują się do warunków panujących na drodze.
Uczeni z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wraz z badaczami z Politechniki Gdańskiej przymierzają się do stworzenia samoadaptacyjnego systemu komunikujących się inteligentnych znaków, wyposażonych w detektory analizujące otoczenie. Dzięki systemowi – jak czytamy w komunikacie prasowym AGH – kierowcy będą mogli lepiej dostosować prędkość do warunków panujących na drodze. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom.
W typowych warunkach użytkowania inteligentny znak będzie komunikował niebezpieczeństwo lub zalecaną prędkość obliczaną w powiązaniu z informacjami otrzymywanymi z podobnych znaków rozmieszczonych wzdłuż odcinka drogi szybkiego ruchu. Komunikujące się ze sobą znaki, za pośrednictwem sieci bezprzewodowej lub zarządzane zdalnie, mogą ułatwić poruszanie się pojazdów np. w sytuacji spiętrzania się samochodów występującego podczas gwałtownego hamowania na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu.
„Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy. Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy można ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze” – wyjaśnił prof. Andrzej Dziech z Katedry Telekomunikacji, kierownik zespołu z AGH.
INZNAK - jak poinformowała AGH - jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce i jednym z niewielu na świecie. Projekt został doceniony i sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Naukowcy rozpoczęli swoje prace w październiku 2017 r. i będą je kontynuować przez kolejne trzy lata.(PAP)
Zobacz także

Prof. Tetsuo Kanno doktorem h.c. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
2017-10-02, 19:05Wybitny japoński neurochirurg prof. Tetsuo Kanno otrzymał w poniedziałek tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Wydział Nauk Medycznych tej uczelni zawdzięcza mu wdrożenie innowacyjnej metody leczenia… Czytaj dalej »
Medyczny Nobel za zegar biologiczny
2017-10-02, 18:38Tegoroczną nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny doceni każdy, kto zaspał i spóźnił się do szkoły lub do pracy. Trzech Amerykanów (Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash i Michael W. Young) uhonorowano za badania nad molekularnymi… Czytaj dalej »
Kapsuła czasu z naukowymi precjozami ukryta na Spitsbergenie
2017-10-01, 14:48Fragment meteorytu, skamieniałości, nasiona roślin, ludzkie DNA, niesporczaki, monety, zdjęcia Ziemi, kryształ krzemu - to skarby, które trafiły do kapsuły czasu, zakopanej przez polskich naukowców na Spitsbergenie. Pojemnik ma się… Czytaj dalej »
W poniedziałek poznamy pierwszych laureatów tegorocznych Nobli
2017-09-29, 08:43W najbliższy poniedziałek, około godz. 11.30 naszego czasu, poznamy nazwiska pierwszych tegorocznych laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny. W kolejnych dniach Szwedzka Akademia Nauk wskaże zwycięzców z fizyki i… Czytaj dalej »
Streżyńska: w najbliższych dniach rząd zajmie się ustawą o mobilnym dowodzie osobistym
2017-09-29, 08:41Projekt ustawy o mobilnym dowodzie osobistym wyszedł z Komitetu Stałego Rady Ministrów, w najbliższych dniach zajmie się nim rząd - zapowiedziała minister cyfryzacji Anna Streżyńska. Czytaj dalej »