Rosja wykorzystała platformy Google w kampanii dezinformacyjnej w 2016 r.
Google odkryło, że rosyjscy agenci wydali kilkadziesiąt tys. dolarów na reklamy mające wpłynąć na wynik amerykańskich wyborów. Zmanipulowane treści były wyświetlane m.in. na YouTube, Gmail i w wyszukiwarce Google - podaje w poniedziałek "Washington Post".
Według źródeł dziennika "WP" odkryte przez Google rosyjskie działania mają tym większe znaczenie, że wychodziły z odrębnego źródła niż podobne zmanipulowane treści reklamowe wykryte wcześniej przez Facebooka. Może to wskazywać na znacznie szerzej zakrojoną kampanię dezinformacyjną, nastawioną na wsparcie kandydatury Donalda Trumpa, osłabienie jego konkurentów i zaognienie podziałów między amerykańskimi wyborcami - ocenia dziennik.
Wewnętrzne postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Google wciąż trwa. Podobnie jak Facebook, dotychczas firma marginalizowała zakres rosyjskich manipulacji w wyborach za pośrednictwem własnych platform.
Po opisywanych wcześniej ok. 3 tys. reklam na FB pochodzących od prokremlowskiej tzw. "farmy trolli" pod nazwą Internet Research Agency, należąca do Marka Zuckerberga firma sprawdza kolejne 2,2 tys. reklam, które mogą pochodzić z innego źródła. Z kolei Twitter zlikwidował 201 kont powiązanych z Internet Research Agency i ujawnił, że w ubiegłym roku powiązana z Kremlem agencja RT wydała 271 tys. dol. na reklamy na platformie.
Kongres prowadzi liczne śledztwa związane z rosyjskim oddziaływaniem na ubiegłoroczne wybory prezydenckie. Jak podaje agencja Reutera, przedstawiciele Google, Twittera i Facebooka mają zeznawać w tej sprawie w publicznym przesłuchaniu komisji amerykańskiego Senatu i Izby Reprezentantów zapowiedzianym na 1 listopada. (PAP)
Zobacz także
Wielka awaria komunikatora Skype
2015-09-21, 17:29W Skype ie wystąpiła w poniedziałek awaria uniemożliwiająca wykonywanie połączeń - przyznał właściciel popularnego komunikatora internetowego firma Microsoft, potwierdzając nieprawidłowości zgłaszane przez użytkowników na… Czytaj dalej »
Profile stałych klientów podstawą sukcesu sklepów internetowych
2015-09-20, 10:38Sklepy internetowe są w stanie budować profile preferencji swoich klientów w oparciu o dane pozostawiane w trakcie zakupów. Kluczem do ich sukcesu jest znajomość preferencji stałych klientów - twierdzi ekspert w rozmowie z PAP. Czytaj dalej »
Zdaniem eksperta, Facebook nie wprowadzi "anty-lajków"
2015-09-19, 11:18Mark Zuckerberg zapowiedział, że Facebook poszerzy możliwość oceniania treści przez użytkowników o nowy przycisk. Ma to być odpowiedź na liczne petycje o wprowadzenie 'dislike'ów'. Eksperci wskazują na przeciwskazania do takiego… Czytaj dalej »

PAN otworzyła centrum badawcze, które zajmie się energetyką
2015-09-17, 19:12Prace m.in. nad technologiami na rzecz energetyki odnawialnej prowadzone będą w Centrum Badawczym „Konwersja Energii i Źródła Odnawialne” Polskiej Akademii Nauk. Placówkę otwarto w czwartek w podwarszawskiej Jabłonnie. Czytaj dalej »
Apple w ostatniej chwili opóźnia aktualizację systemu AppleWatch
2015-09-16, 18:37Zaplanowana na środę aktualizacja systemu operacyjnego Apple Watcha została w ostatniej chwili odroczona w związku z odkryciem luki w oprogramowaniu - poinformował koncern z Cupertino. System watchOS 2 ma być udostępniony w późniejszym… Czytaj dalej »