Nissan zaprezentował nowy model auta elektrycznego Leaf
Nissan Motor Co. zaprezentował w środę nową generację swojego elektrycznego samochodu Leaf. Może on przejechać na jednym ładowaniu do 400 kilometrów - podała agencja Kyodo.
Nowy Leaf ma trafić najpierw do sprzedaży w Japonii, gdzie jego premierę ustalono na październik. W styczniu ma być dostępny również dla klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych. Podstawowa wersja ma kosztować 29 tys. dol. (ok. 3,15 mln jenów).
Według Kyodo nowy samochód zaostrzy konkurencję na rynku aut w pełni elektrycznych, którego liderami są obecnie Tesla Inc., Toyota Motor Corp. i Honda Motor Co..
Nowy Nissan Leaf, jak wskazuje agencja, zastępuje model pierwszej generacji, który pojawił się na rynku w 2010 roku. Jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności, dzięki czemu jego zasięg zwiększy się do 400 kilometrów. Oznacza to, że w porównaniu z poprzednikiem będzie mógł pokonać o 1,4 razy dłuższą trasę na jednym ładowaniu akumulatora.
"Cieszymy się, że możemy wprowadzić na rynek model Leaf - naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi w czasie, gdy światowa branża zaczyna wkraczać w czasy aut w pełni elektrycznych" - powiedział, cytowany przez Kyodo, prezes koncernu Nissan Hiroto Saikawa podczas prezentacji samochodu w centrum konferencyjnym Makuhari Messe w prefekturze Chiba.
Akumulator nowego Leafa będzie można naładować do 80 proc. w 40 minut. W ramach dodatkowego wyposażenia będzie można wybrać wersję z technologią ProPilot. Funkcja ta umożliwia autonomiczną jazdę jednym pasem autostrady oraz poruszanie się w korku. Steruje także system autonomicznego parkowania (Nissan montuje go obecnie w minivanach Serena). Auto wyposażone jest też w tzw. ePedal (elektroniczny pedał gazu), który umożliwia kierowcy przyspieszanie, zwalnianie, hamowanie jednym pedałem.
Elektryczne Leafy sprzedawane w Japonii będą produkowane w fabryce Oppama w prefekturze Kanagawa niedaleko Tokio. Producent chce, by docelowa sprzedaż na rodzimym rynku wyniosła 3 tys. miesięcznie, czyli trzykrotnie więcej niż w przypadku modelu pierwszej generacji. (PAP)
Zobacz także
Smart City w wydaniu obywatelskim - oddolne inicjatywy i otwarte technologie
2015-03-23, 14:24Przyszłość miast leży w lokalnych, oddolnych działaniach mieszkańców rozumiejących i wykorzystujących technologię dla swoich celów - twierdzi Adam Greenfield z London School of Economics. 'Wizja inteligentnego miasta, którą sprzedają… Czytaj dalej »
Wzrost zysków ze sprzedaży cyfrowej muzyki; spadek wpływów z CD
2015-03-20, 12:59Po raz pierwszy roczne zyski serwisów oferujących streaming muzyki przerosły w USA wpływy ze sprzedaży płyt CD - wynika z raportu amerykańskiego zrzeszenia wydawców muzycznych (RIAA). W 2014 r. wartość sprzedaży cyfrowej muzyki… Czytaj dalej »
Amazon uzyskał zgodę na testowanie dronów w celach komercyjnych
2015-03-20, 09:08Firma sprzedaży wysyłkowej Amazon uzyskała od władz amerykańskich zezwolenie na testowanie samolotów bezzałogowych, które docelowo mają być wykorzystywane do szybkiego dostarczania przesyłek do odbiorców. Czytaj dalej »
„Dying Light” światowym hitem – ponad 3,2 mln graczy
2015-03-20, 08:08W polską grę komputerową „Dying Light” zagrało już ponad 3,2 mln osób na całym świecie - podało studio Techland. Tym samym udało się przebić poprzedni rekord firmy ustanowiony przez serię „Dead Island”. Czytaj dalej »
Google Play wprowadza kategorie wiekowe
2015-03-19, 19:42Google Play zrezygnowało z własnego systemu klasyfikacji gier i aplikacji na system Android na rzecz regionalnych kategorii wiekowych nadawanych m.in. przez PEGI i ESRB. Zmienił się również proces kontroli nad klasyfikacją udostępnianych… Czytaj dalej »