100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie wicepremier Jarosław Gowin.
Nabór wniosków będzie prowadzony online od 5 maja do 6 lipca.
„Kolejny pomost miedzy nauką a gospodarką powstaje na naszych oczach. Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków” – powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Jak podkreślił, za grami komputerowymi kryje się wielki namysł naukowy, przemyślenia i kreacje polskich artystów. "Nasz rząd od kilkunastu miesięcy realizuje śmiały plan przeobrażenia gospodarczego Polski, pchnięcia polskich firm na tory innowacyjności. Staramy się inwestować środki publiczne przede wszystkim w te obszary, które mają największy potencjał wzrostu konkurencyjności, podbijania światowych rynków, ale zarazem chodzi o to, aby te polski produkty były jak najbardziej innowacyjne" – mówił Gowin na briefingu prasowym w Krakowskim Parku Technologicznym.
Z-ca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat ocenił, że sektor gier jest największym potencjałem Polski i ma możliwości globalizacji polskich rozwiązań.
Z kolei dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zauważył, że technologie wypracowywane przez sektor gier wideo mogą służyć nie tylko rozrywce, ale także nauce, edukacji i medycynie.
"Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych" – powiedział dyrektor NCBR. Jako przykład wymienił dwie gry, które powstaną dzięki dofinansowaniu w ramach pierwszej edycji konkursu: gra poprawiająca zdolności echolokacji u osób niedowidzących, wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach - oraz gra edukacyjna, która będzie pomagała uczniom w utrwalaniu wiedzy i sprawdzaniu umiejętności.
W drugim konkursie GameINN o wsparcie mogą się ubiegać zarówno duże, jak i średnie i małe firmy. W projekcie uczestniczyć mogą także przedsiębiorstwa, które były beneficjentami pierwszej edycji.
Więcej informacji o konkursie dostępnych jest na stronie ncbr.gov.pl.
Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.
Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. Ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 r. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 38 projektów na kwotę prawie 116 mln zł. (PAP)
Zobacz także
PE chce chronić dzieci przed mową nienawiści w internecie
2017-02-06, 18:43Parlament Europejski chce wprowadzić przepisy, które zagwarantują ochronę dzieci przed szkodliwymi treściami i mową nienawiści w mediach i internecie, a zwłaszcza na platformach udostępniania plików wideo, jak np. Youtube. Czytaj dalej »
Facebook uruchamia narzędzie walki z fake news przed wyborami we Francji
2017-02-06, 13:08Serwis społecznościowy Facebook uruchomił w poniedziałek we Francji narzędzie, którego celem ma być walka z fałszywymi informacjami (tzw. fake news) przed zaplanowanymi na kwiecień i maj wyborami prezydenckimi w tym kraju. Czytaj dalej »
Serwis relacjebiograficzne.pl - historia konkretnych ludzi i ich przeżyć
2017-01-30, 13:30Serwis relacje.biograficzne.pl to nie jest historia podręcznikowa - fakty, nazwiska, daty. To historia konkretnych ludzi i ich przeżyć - o nowo powstałym serwisie internetowym relacjebiograficzne.pl opowiadają dr Jarosław Pałka i Maria… Czytaj dalej »
Rurociągowiec - innowacyjny robot do prac inspekcyjnych powstaje w AGH
2017-01-28, 12:09Rurociągowiec, innowacyjny robot do prac inspekcyjnych, powstaje w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Urządzenie, w przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji, może się automatycznie poruszać w różnych rurociągach - zarówno… Czytaj dalej »
Eksperci: dzięki zdrowej diecie i ruchowi można uniknąć połowy nowotworów
2017-01-27, 17:05Zdrowia dieta i regularna aktywność fizyczna mogą się przyczynić do zmniejszenia o połowę liczby zachorowań na nowotwory złośliwe - mówili eksperci w piątek w stolicy podczas II Narodowego Kongresu Żywieniowego. Czytaj dalej »