100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie wicepremier Jarosław Gowin.
Nabór wniosków będzie prowadzony online od 5 maja do 6 lipca.
„Kolejny pomost miedzy nauką a gospodarką powstaje na naszych oczach. Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków” – powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Jak podkreślił, za grami komputerowymi kryje się wielki namysł naukowy, przemyślenia i kreacje polskich artystów. "Nasz rząd od kilkunastu miesięcy realizuje śmiały plan przeobrażenia gospodarczego Polski, pchnięcia polskich firm na tory innowacyjności. Staramy się inwestować środki publiczne przede wszystkim w te obszary, które mają największy potencjał wzrostu konkurencyjności, podbijania światowych rynków, ale zarazem chodzi o to, aby te polski produkty były jak najbardziej innowacyjne" – mówił Gowin na briefingu prasowym w Krakowskim Parku Technologicznym.
Z-ca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat ocenił, że sektor gier jest największym potencjałem Polski i ma możliwości globalizacji polskich rozwiązań.
Z kolei dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zauważył, że technologie wypracowywane przez sektor gier wideo mogą służyć nie tylko rozrywce, ale także nauce, edukacji i medycynie.
"Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych" – powiedział dyrektor NCBR. Jako przykład wymienił dwie gry, które powstaną dzięki dofinansowaniu w ramach pierwszej edycji konkursu: gra poprawiająca zdolności echolokacji u osób niedowidzących, wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach - oraz gra edukacyjna, która będzie pomagała uczniom w utrwalaniu wiedzy i sprawdzaniu umiejętności.
W drugim konkursie GameINN o wsparcie mogą się ubiegać zarówno duże, jak i średnie i małe firmy. W projekcie uczestniczyć mogą także przedsiębiorstwa, które były beneficjentami pierwszej edycji.
Więcej informacji o konkursie dostępnych jest na stronie ncbr.gov.pl.
Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.
Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. Ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 r. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 38 projektów na kwotę prawie 116 mln zł. (PAP)
Zobacz także
64 proc. polskich firm obawia się cyberataków na systemy przemysłowe
2017-03-25, 10:1564 proc. polskich firm produkcyjnych obawia się cyberataków na systemy przemysłowe, których skutkiem może być np. wstrzymanie produkcji - wynika z najnowszego raportu PwC. 'To co kiedyś było tylko science-fiction staje się rzeczywistością'… Czytaj dalej »
Znaleziony w stawie cios mamuta trafi na wystawę
2017-03-24, 10:01Dobrze zachowany cios mamuta, który przed prawie dwoma laty znaleziono w stawie w Wodzisławiu Śląskim, został zakonserwowany i od 30 marca będzie można go oglądać na wystawie w tamtejszym muzeum miejskim - poinformował PAP dyrektor… Czytaj dalej »
Ekspert: za 10-20 lat autonomiczne pojazdy zastąpią prywatne samochody
2017-03-22, 08:30Już za 10-20 lat w pełni autonomiczne pojazdy będą na naszych ulicach normalnym widokiem. Własny samochód będzie zaś ekstrawagancją bogaczy - przewiduje w rozmowie z PAP prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Koźmińskiego w … Czytaj dalej »
50 pacjentów z Zabrza będzie pod zdalną opieką lekarzy
2017-03-20, 19:2350 pacjentów z Zabrza (Śląskie) będzie przez pół roku pod stałą, ale zdalną opieką lekarzy dzięki nowoczesnym urządzeniom, które - stale noszone przy sobie - będą monitorować ich stan zdrowia. Pozwoli to szybko wychwycić ewentualne… Czytaj dalej »
Towarowa kapsuła SpaceX powróciła na Ziemię
2017-03-20, 08:12Towarowa kapsuła prywatnej firmy SpaceX powróciła w niedzielę na Ziemię po zakończeniu misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), do której dostarczyła zaopatrzenie. Z powrotem przywiozła próbki i materiały naukowe z przeprowadzonych… Czytaj dalej »