100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie wicepremier Jarosław Gowin.
Nabór wniosków będzie prowadzony online od 5 maja do 6 lipca.
„Kolejny pomost miedzy nauką a gospodarką powstaje na naszych oczach. Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków” – powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Jak podkreślił, za grami komputerowymi kryje się wielki namysł naukowy, przemyślenia i kreacje polskich artystów. "Nasz rząd od kilkunastu miesięcy realizuje śmiały plan przeobrażenia gospodarczego Polski, pchnięcia polskich firm na tory innowacyjności. Staramy się inwestować środki publiczne przede wszystkim w te obszary, które mają największy potencjał wzrostu konkurencyjności, podbijania światowych rynków, ale zarazem chodzi o to, aby te polski produkty były jak najbardziej innowacyjne" – mówił Gowin na briefingu prasowym w Krakowskim Parku Technologicznym.
Z-ca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat ocenił, że sektor gier jest największym potencjałem Polski i ma możliwości globalizacji polskich rozwiązań.
Z kolei dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zauważył, że technologie wypracowywane przez sektor gier wideo mogą służyć nie tylko rozrywce, ale także nauce, edukacji i medycynie.
"Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych" – powiedział dyrektor NCBR. Jako przykład wymienił dwie gry, które powstaną dzięki dofinansowaniu w ramach pierwszej edycji konkursu: gra poprawiająca zdolności echolokacji u osób niedowidzących, wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach - oraz gra edukacyjna, która będzie pomagała uczniom w utrwalaniu wiedzy i sprawdzaniu umiejętności.
W drugim konkursie GameINN o wsparcie mogą się ubiegać zarówno duże, jak i średnie i małe firmy. W projekcie uczestniczyć mogą także przedsiębiorstwa, które były beneficjentami pierwszej edycji.
Więcej informacji o konkursie dostępnych jest na stronie ncbr.gov.pl.
Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.
Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. Ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 r. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 38 projektów na kwotę prawie 116 mln zł. (PAP)
Zobacz także
![](public/info/2020/thumb_480_0/2020-04-07_158624166110.png)
Komputery i serwery do walki z wirusem - sprzęt UTP udostępniony naukowcom
2020-04-07, 09:30UTP włącza się do akcji folding@home, która daje możliwość wsparcia prac naukowców z całego świata starających się lepiej zrozumieć koronawirusa 2019 (2019-nCoV) i znaleźć na niego antidotum. Do realizacji tego zadania UTP przeznaczyło… Czytaj dalej »
![](public/info/2020/thumb_480_0/2020-03-30_158554985810.jpg)
Badania tysięcy próbek potwierdzają, że psy i koty nie przenoszą koronawirusa
2020-03-30, 08:55Analiza tysięcy próbek pobranych od psów i kotów nie przyniosła ani jednego wyniku dodatniego na obecność koronawirusa SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19 - informuje globalna spółka IDEXX Laboratories, Inc., zajmująca… Czytaj dalej »
![](public/info/2020/thumb_480_0/2020-03-22_158489530010.jpg)
NFZ: na portalu pacjent.gov.pl dostępny czatbot ws. koronawirusa
2020-03-22, 22:32Na portalu pacjent.gov.pl udostępniliśmy czatbota odpowiadającego na pytania dotyczące koronowirusa - poinformował w niedzielę na Twitterze, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, Adam Niedzielski. Czytaj dalej »
![](public/info/2020/thumb_480_0/2020-03-17_158446019210.jpg)
Zdalne połączenie ze światem nauki. Taką propozycję ma Młyn Wiedzy w Toruniu
2020-03-18, 07:03Cukier, woda, barwniki spożywcze, miarka i waga kuchenna - tyle wystarczy aby zrobić w domu tęczę. To jedna z propozycji zabawy i nauki przygotowana przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w ramach akcji #ZostańwDomu. Czytaj dalej »
![](public/info/2020/thumb_480_0/2020-02-29_158299817710.jpg)
Dziesięć przykazań WHO w sprawie walki z koronawirusem
2020-03-01, 06:00Wobec ekspansji koronawirusa na całym świecie dyrektor generalny Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus ogłosił w Genewie „Dziesięć rad jak uniknąć zarażenia koronawirusem”. Czytaj dalej »