100 mln zł dla twórców gier wideo w konkursie GameINN
100 mln zł przeznaczy Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju (NCBR) na drugą edycję projektu GameINN, w której o dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorstwa związane z sektorem gier wideo. Konkurs ogłosił w poniedziałek w Krakowie wicepremier Jarosław Gowin.
Nabór wniosków będzie prowadzony online od 5 maja do 6 lipca.
„Kolejny pomost miedzy nauką a gospodarką powstaje na naszych oczach. Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków” – powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Jak podkreślił, za grami komputerowymi kryje się wielki namysł naukowy, przemyślenia i kreacje polskich artystów. "Nasz rząd od kilkunastu miesięcy realizuje śmiały plan przeobrażenia gospodarczego Polski, pchnięcia polskich firm na tory innowacyjności. Staramy się inwestować środki publiczne przede wszystkim w te obszary, które mają największy potencjał wzrostu konkurencyjności, podbijania światowych rynków, ale zarazem chodzi o to, aby te polski produkty były jak najbardziej innowacyjne" – mówił Gowin na briefingu prasowym w Krakowskim Parku Technologicznym.
Z-ca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat ocenił, że sektor gier jest największym potencjałem Polski i ma możliwości globalizacji polskich rozwiązań.
Z kolei dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski zauważył, że technologie wypracowywane przez sektor gier wideo mogą służyć nie tylko rozrywce, ale także nauce, edukacji i medycynie.
"Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych" – powiedział dyrektor NCBR. Jako przykład wymienił dwie gry, które powstaną dzięki dofinansowaniu w ramach pierwszej edycji konkursu: gra poprawiająca zdolności echolokacji u osób niedowidzących, wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach - oraz gra edukacyjna, która będzie pomagała uczniom w utrwalaniu wiedzy i sprawdzaniu umiejętności.
W drugim konkursie GameINN o wsparcie mogą się ubiegać zarówno duże, jak i średnie i małe firmy. W projekcie uczestniczyć mogą także przedsiębiorstwa, które były beneficjentami pierwszej edycji.
Więcej informacji o konkursie dostępnych jest na stronie ncbr.gov.pl.
Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.
Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. Ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 r. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 38 projektów na kwotę prawie 116 mln zł. (PAP)
Zobacz także
Na rynek wchodzi nowy system operacyjny Microsoft – Windows 10 [wideo]
2015-07-29, 09:42Najnowszy system operacyjny koncernu Microsoft, Windows 10, zadebiutował w środę na światowych rynkach. Jako pierwszy system firmy jest przeznaczony dla wszystkich urządzeń: od komputerów po smartfony - powiedział PAP Marcin Klimowski… Czytaj dalej »
UE rozważa wspólne przepisy dotyczące Ubera i podobnych usług
2015-07-29, 08:04Bruksela zastanawia się, czy i jak uregulować na szczeblu unijnym usługi należące do sektora 'ekonomii dzielenia się ', jak np. Uber. Wstępne odpowiedzi w tej sprawie ma zawierać strategia rynku wewnętrznego, nad którą pracuje komisarz… Czytaj dalej »
Eksperci: jakość polskiej elektroniki może być konkurencją dla chińskiej
2015-07-28, 19:54Wysoka jakość produkowanej w Polsce elektroniki może być czynnikiem dającym polskim firmom przewagę nad silną konkurencją z Chin - oceniają eksperci.'Wyroby polskich firm są rzeczywiście wysokiej jakości, spełniają wyśrubowane… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-07-28_1438075182.jpg)
Kompozyt z grafenem z drukarki 3D? To możliwe [wideo]
2015-07-28, 10:53Kompozyt z grafenem przeznaczony do drukarek 3D, może znaleźć zastosowanie w takich branżach jak telekomunikacja, medycyna, przemysł lotniczy i kosmiczny. Choć części drukowane z tego materiału mają gorsze parametry niż sam grafen… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-07-28_1438064272.jpg)
Magda Gacyk o Polakach w Dolinie Krzemowej
2015-07-28, 08:17Czym jest Dolina Krzemowa? Jak się do niej dostać? Jak odnajdują się w świecie najnowszych technologii pracujący tam Polacy? O tym opowiadała Magda Gacyk, którą 27 lipca gościliśmy w Polskim Radiu PiK. Czytaj dalej »