Mercedes stawia na nowe technologie z autonomiczną jazdą na czele
Cyfrowe usługi, technologia autonomicznej jazdy, system wspólnego użytkowania samochodów i elektryfikacja - to płaszczyzny, które Mercedes-Benz chce dynamicznie rozwijać - zapowiedział prezes polskiego oddziału koncernu Marc Oliver Boderke.
Rozwijanie tych elementów wpisuje się w strategię rozwoju firmy - przypomniał Boderke.
W rozmowie z PAP prezes Mercedes-Benz Polska zwrócił uwagę, że firma postrzega zastosowanie innowacyjnych technologii jako szansę na wzmocnienie swojej pozycji rynkowej.
"Chcemy przodować w rozwoju - takie są nasze ambicje. Pierwszym samochodem na rynku, który oferował technologię częściowo autonomicznej jazdy była Klasa S w 2012 roku. Od tego czasu pracujemy, aby pojazdy mogły samodzielnie wykonywać skomplikowane manewry na drodze. Dla przykładu Klasa E może bezpiecznie, w sposób autonomiczny, zmieniać pasy ruchu" - tłumaczył PAP Boderke.
Zwrócił uwagę, że o bezpieczeństwie tej technologii świadczy fakt, że została zaprojektowana i przetestowana na niemieckich autostradach, po których pojazdy przemieszczają się z bardzo dużymi prędkościami. Podkreślił, że jednym z głównych założeń konstruktorów było stworzenie złożonego systemu, w którym decyzje o ewentualnym manewrze byłyby podjęte po odczycie z wielu czujników np. kamer czy radarów.
"Dlatego zastosowaliśmy bardzo złożony system czujników, który nadzoruje sytuację na drodze i upewnia się, czy pas ruchu jest wolny i można na niego wjechać. (...) Klasa E może wykonywać manewry, których nie były w stanie robić samochody konkurencji (w chwili premiery Klasy E - PAP); chodzi np. o parkowanie równolegle, które jest bardzo skomplikowane. (...) Można też zaparkować swój samochód wykorzystując do tego telefon komórkowy, stojąc przy okazji obok" - dodał Boderke. Przyznał jednak, że współczesne samochody trzeba cały czas traktować jako częściowo autonomiczne, wykonujące tylko "określone manewry".
Pozostając w tematyce autonomicznej jazdy prezes polskiego oddziału Mercedesa zwrócił uwagę, że podejście jego firmy do tej technologii różni się od tego, które prezentuje np. koncern Google.
"Ich podejście (Google'a - PAP) zakłada, że samochód jest robotem, sterowanym przez kogoś w centrum operacyjnym, znajdującym się w zupełnie innym miejscu. Nasza filozofia zakłada, że władze nad samochodem sprawuje zawsze kierowca, który może zdecydować o przejęciu kontroli i samodzielnym prowadzeniu. Jednocześnie może przełączyć się na autonomiczną jazdę w korku" - tłumaczył.
"Nasza filozofia zakłada, że samochody uczą się manewr po manewrze, aby wspomagać kierowcę. Finalnym celem jest opracowanie technologii, która będzie mogła wspierać prowadzącego w pełni autonomiczną technologią jazdy" - podkreślił Boderke.
Przechodząc do tematu elektryfikacji powiedział PAP, że firma "pracuje nad zaoferowaniem jak najszerszej gamy samochodów z silnikami hybrydowymi typu plug-in".
"Wierzymy, że technologie baterii znalazły się w punkcie krytycznym i jesteśmy blisko zwiększenia ich efektywności przy jednoczesnej redukcji kosztów. Jednak jeszcze to nie ten moment" - ocenił rozmówca PAP. Podkreślił jednocześnie, że dlatego technologia hybryd plug-in jest traktowana przez Mercedesa jako etap pośredni w przechodzeniu do całkowicie elektrycznych pojazdów.
Boderke zwrócił jeszcze uwagę na rozwiązania z zakresu usług cyfrowych czyli tzw. connectivity. Przypomniał, że firma oferuje aplikację Mercedes me, która zapewnia szeroki wachlarz spersonalizowanych danych na temat samochodu. Rozwijając tę usługę firma chce w przyszłości pomóc klientom np. w odnajdywaniu miejsc parkingowych dzięki czujnikom pojazdu. Dane o wolnych przestrzeniach byłyby też przekazywane do innych pojazdów Mercedesa.
Podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami w Warszawie Mercedes zaprezentował po raz pierwszy w Europie nową Klasę E All-Terrain. Samochód miał swoją światową premierę na amerykańskich targach motoryzacyjnych w Detroit.
Łukasz Marciniak (PAP)
Zobacz także

Powraca wystawa "Kalejdoskop" w Młynie Wiedzy w Toruniu
2018-01-16, 08:47Wystawa 'Kalejdoskop' ponownie otwarta w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu. Instytucja przygotowała także towarzyszącą ekspozycji ścieżkę zwiedzania dla dzieci i młodzieży - na 30 stanowiskach prezentowane będą elementy… Czytaj dalej »
Nadciąga Noc Biologów: 12 stycznia atrakcje w ok. 30 ośrodkach
2018-01-09, 14:46Piątek 12 stycznia to data, której nie powinien przegapić żaden miłośnik biologii. Ok. 30 jednostek akademickich w kraju przygotowuje wtedy moc atrakcji z okazji Nocy Biologów. W planach są prelekcje, wycieczki i pokazy. Na część… Czytaj dalej »
Hyundai do 2021 r. ma zacząć sprzedawać samochody autonomiczne
2018-01-04, 14:36Koreański koncern motoryzacyjny Hyundai Motor we współpracy z amerykańskim start-upem Aurora Innovation do 2021 r. zacznie sprzedawać pierwsze auta poruszające się bez kierowcy - poinformowała w czwartek agencja Kyodo. Czytaj dalej »
2017 rok był kolejnym przełomowym w dziedzinie druku 3D
2017-12-30, 10:53Rok 2017 był kolejnym, w którym doszło do wielu przełomowych wydarzeń w druku 3D, a polskie firmy z tej branży są coraz bardziej rozpoznawalne i dokonują coraz ciekawszych wdrożeń, m.in. w medycynie - mówi PAP Paweł Ślusarczyk… Czytaj dalej »
Korea Północna bezpośrednio odpowiedzialna za cyberatak WannaCry
2017-12-19, 10:29'Atak był powszechny i kosztował miliardy, a Korea Północna jest bezpośrednio odpowiedzialna' - napisał Tom Bossert, doradca ds. bezpieczeństwa wewnętrznego w Białym Domu w opinii opublikowanej we wtorek online przez Wall Street … Czytaj dalej »