Mercedes stawia na nowe technologie z autonomiczną jazdą na czele
Cyfrowe usługi, technologia autonomicznej jazdy, system wspólnego użytkowania samochodów i elektryfikacja - to płaszczyzny, które Mercedes-Benz chce dynamicznie rozwijać - zapowiedział prezes polskiego oddziału koncernu Marc Oliver Boderke.
Rozwijanie tych elementów wpisuje się w strategię rozwoju firmy - przypomniał Boderke.
W rozmowie z PAP prezes Mercedes-Benz Polska zwrócił uwagę, że firma postrzega zastosowanie innowacyjnych technologii jako szansę na wzmocnienie swojej pozycji rynkowej.
"Chcemy przodować w rozwoju - takie są nasze ambicje. Pierwszym samochodem na rynku, który oferował technologię częściowo autonomicznej jazdy była Klasa S w 2012 roku. Od tego czasu pracujemy, aby pojazdy mogły samodzielnie wykonywać skomplikowane manewry na drodze. Dla przykładu Klasa E może bezpiecznie, w sposób autonomiczny, zmieniać pasy ruchu" - tłumaczył PAP Boderke.
Zwrócił uwagę, że o bezpieczeństwie tej technologii świadczy fakt, że została zaprojektowana i przetestowana na niemieckich autostradach, po których pojazdy przemieszczają się z bardzo dużymi prędkościami. Podkreślił, że jednym z głównych założeń konstruktorów było stworzenie złożonego systemu, w którym decyzje o ewentualnym manewrze byłyby podjęte po odczycie z wielu czujników np. kamer czy radarów.
"Dlatego zastosowaliśmy bardzo złożony system czujników, który nadzoruje sytuację na drodze i upewnia się, czy pas ruchu jest wolny i można na niego wjechać. (...) Klasa E może wykonywać manewry, których nie były w stanie robić samochody konkurencji (w chwili premiery Klasy E - PAP); chodzi np. o parkowanie równolegle, które jest bardzo skomplikowane. (...) Można też zaparkować swój samochód wykorzystując do tego telefon komórkowy, stojąc przy okazji obok" - dodał Boderke. Przyznał jednak, że współczesne samochody trzeba cały czas traktować jako częściowo autonomiczne, wykonujące tylko "określone manewry".
Pozostając w tematyce autonomicznej jazdy prezes polskiego oddziału Mercedesa zwrócił uwagę, że podejście jego firmy do tej technologii różni się od tego, które prezentuje np. koncern Google.
"Ich podejście (Google'a - PAP) zakłada, że samochód jest robotem, sterowanym przez kogoś w centrum operacyjnym, znajdującym się w zupełnie innym miejscu. Nasza filozofia zakłada, że władze nad samochodem sprawuje zawsze kierowca, który może zdecydować o przejęciu kontroli i samodzielnym prowadzeniu. Jednocześnie może przełączyć się na autonomiczną jazdę w korku" - tłumaczył.
"Nasza filozofia zakłada, że samochody uczą się manewr po manewrze, aby wspomagać kierowcę. Finalnym celem jest opracowanie technologii, która będzie mogła wspierać prowadzącego w pełni autonomiczną technologią jazdy" - podkreślił Boderke.
Przechodząc do tematu elektryfikacji powiedział PAP, że firma "pracuje nad zaoferowaniem jak najszerszej gamy samochodów z silnikami hybrydowymi typu plug-in".
"Wierzymy, że technologie baterii znalazły się w punkcie krytycznym i jesteśmy blisko zwiększenia ich efektywności przy jednoczesnej redukcji kosztów. Jednak jeszcze to nie ten moment" - ocenił rozmówca PAP. Podkreślił jednocześnie, że dlatego technologia hybryd plug-in jest traktowana przez Mercedesa jako etap pośredni w przechodzeniu do całkowicie elektrycznych pojazdów.
Boderke zwrócił jeszcze uwagę na rozwiązania z zakresu usług cyfrowych czyli tzw. connectivity. Przypomniał, że firma oferuje aplikację Mercedes me, która zapewnia szeroki wachlarz spersonalizowanych danych na temat samochodu. Rozwijając tę usługę firma chce w przyszłości pomóc klientom np. w odnajdywaniu miejsc parkingowych dzięki czujnikom pojazdu. Dane o wolnych przestrzeniach byłyby też przekazywane do innych pojazdów Mercedesa.
Podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami w Warszawie Mercedes zaprezentował po raz pierwszy w Europie nową Klasę E All-Terrain. Samochód miał swoją światową premierę na amerykańskich targach motoryzacyjnych w Detroit.
Łukasz Marciniak (PAP)
Zobacz także

Marsjański łazik z UTP zmierzy się z konkurentami z całej Europy
2015-08-13, 13:52Studenci Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy wystartują w największych w Europie zawodach konstruktorów łazików marsjańskich. Stworzone przez młodych ludzi roboty będą musiały wykonać 5 zadań w terenie, a oceniać… Czytaj dalej »
ESA podpisała umowę ws. opracowania nowego modelu rakiety Ariane
2015-08-12, 17:24Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zawarła w środę w Paryżu umowę z producentem rakiet Airbus Safran Launchers (ASL) w sprawie opracowania nowej kosmicznej rakiety nośnej Ariane 6, co będzie kosztować 2,4 mld euro. Czytaj dalej »

Ze środy na czwartek noc "spadających gwiazd"
2015-08-12, 08:17Maksimum roju Perseidów, czyli nawet 100 spadających gwiazd na godzinę, czeka miłośników astronomii w nocy ze środy na czwartek. Obserwacje tych meteorów będą odbywały się w wielu miejscach w Polsce, a największe w warszawskim… Czytaj dalej »
CBOS: Rodzice boją się o nowe znajomości dzieci w sieci
2015-08-11, 16:16Rodzice i dziadkowie obawiają się niebezpiecznych kontaktów i znajomości, które dzieci mogą nawiązać za pośrednictwem internetu. Najbardziej boją się zagrożeń o charakterze seksualnym, przede wszystkim pedofilii - wynika z sondażu… Czytaj dalej »
W nocy ze środy na czwartek zobaczymy najwięcej "spadających gwiazd"
2015-08-09, 13:29Nawet 100 'spadających gwiazd' na godzinę będzie można zobaczyć w nocy 12 na 13 sierpnia. Miłośników astronomii czeka wtedy maksimum roju Perseidów. Wspólne obserwacje będą odbywały się w wielu miejscach w Polsce, a największe… Czytaj dalej »