Polska firma opracowała unikatowy system wykrywania dronów
Unikatowy system wykrywania i neutralizacji dronów może być wykorzystywany do zabezpieczenia m.in. lotnisk, rafinerii, stadionów czy zakładów karnych. " Z dronami, niestety obok pozytywnych, wiąże się bardzo wiele groźnych zastosowań – od terroryzmu, poprzez naruszenie prywatności, wyrządzenie szkody czy zwykłe szpiegostwo" - mówi PAP prezes APS Radosław Piesiewicz.
Jak powiedział PAP prezes firmy APS Radosław Piesiewicz, jest to unikatowy, wielosensorowy system do wykrywania dronów, składający się z trzech głównych czujników. "Najważniejszym, sensorem jest radar. Mamy też macierz akustyczną i kamery wizyjne. Całą technologię opracowaliśmy od A do Z sami, bazując na polskiej myśli technologicznej" - wyjaśnił.
Nowoczesne sensory radarowe powstały na bazie unikatowych krzemowych układów scalonych, opracowanych przez gdyńską firmę SIRC, która realizuje m.in. kilka kontraktów dla Europejskiej Agencji Kosmicznej w obszarze projektowania układów scalonych do zastosowań radarowych do montażu na satelitach obserwacyjnych.
Powołana spółka zależna od SIRC - APS - zastosowała tą unikatową kosmiczną technologię do opracowania i komercjalizacji systemu do detekcji i neutralizacji dronów. Pozyskała też m.in. środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rozwój technologii poszczególnych sensorów. Obecnie gotowa jest już pierwsza wersja systemu.
"Czujnik radarowy został opracowany na bazie układów scalonych, które sami opracowaliśmy, są one dedykowane i dzięki nim udało nam się skonstruować bardzo zminiaturyzowany sensor, bardzo wydajny, funkcjonalny i idealnie pasujący do wykrywania różnych statków powietrznych czy dronów” - dodał szef firmy.
Według niego połączenie wszystkich trzech czujników: sensora radarowego, macierzy akustycznej i kamer wizyjnych, zapewnia skuteczne wykrywanie dronów w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, z odległości aktualnie do 1000 metrów w przypadku małych dronów. Większe drony byłyby wykrywane skutecznie z większej odległości – przekonuje Piesiewicz.
Jak wyjaśnił, po wykryciu drona specjalne oprogramowanie wizualizuje całą przestrzeń, dokonuje archiwizacji zdarzenia poprzez zapis sygnału radarowego oraz wideo. Informowane są też odpowiednie służby za pomocą e-maila, sms-a czy alertu systemowego.
Drony mogą być też neutralizowane za pomocą jammerów, czyli tzw. zagłuszaczy, które zagłuszają sygnał GPS-a nawigacyjny drona oraz sygnał wi-fi transmisji między dronem a operatorem. To powoduje, że dron przestaje się nawigować, zawisa w powietrzu, albo awaryjnie ląduje, dzięki czemu możliwe jest jego przejęcie. System - jak przekonują jego twórcy - potrafi też rozróżnić czy wykryty obiekt to dron czy np. lecący ptak.
Rozwiązanie nadaje się także do tzw. ochrony perymetrycznej, czyli może zabezpieczać różne obiekty czy tereny wykrywając intruza czy niepożądane pojazdy.
"Ten system jest dedykowany do ochrony m.in. lotnisk, rafinerii, obiektów rządowych, stadionów, ale również prywatnych obiektów. Wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko, że dron może wlecieć. Z dronami niestety obok pozytywnych, wiąże się bardzo wiele negatywnych czy groźnych zastosowań – od terroryzmu, poprzez naruszenie prywatności, wyrządzenie szkody czy zwykłe szpiegostwo" - ocenił.
Jako przykład Piesiewicz podał więziennictwo, które na całym świecie boryka się obecnie z problemem dronów, za pomocą których dostarczane są więźniom niebezpieczne przedmioty, narkotyki, kontrabanda. "Ten system idealnie pasuje do tego, żeby zabezpieczać zakłady penitencjarne” - zaznaczył.
Zdaniem Piesiewicza, systemem są zainteresowane porty lotnicze, służba więzienna, straż graniczna, wojsko, zakłady przemysłowe, czy stadiony piłkarskie. Firma spodziewa się pierwszej sprzedaży systemu jeszcze w tym roku. (PAP)
Zobacz także
Ekspert: hybrydy plug-in alternatywą dla innych jednostek napędowych
2016-01-14, 08:44Dzięki zastosowaniu hybrydowych silników typu plug-in kierowcy mogą korzystać z zalet napędu elektrycznego, który umożliwia m.in. oszczędną i bezemisyjną jazdę samochodem w mieście - powiedział PAP ekspert ds. produktów i technologii… Czytaj dalej »
Naukowcy zbadali możliwość ujmowania metanu przed eksploatacją węgla
2016-01-13, 16:04Ujęcie metanu z pokładów węgla na kilka lat przed ich planowaną eksploatacją jest możliwe, ale wymaga dalszych szczegółowych badań, analiz ekonomicznych oraz uwzględnienia takich działań w programie dla górnictwa - wskazują… Czytaj dalej »
Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
2016-01-09, 11:26Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc… Czytaj dalej »
O trendach w motoryzacji w 2016 r.: paliwa wodorowe, napędy hybrydowe
2016-01-03, 11:54Samochody wodorowe, rozwój napędów hybrydowych czy aut elektrycznych - to spodziewane kierunki rozwoju światowej motoryzacji w 2016 r. - mówi PAP ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jak dodaje, nie spodziewa się wielkiej rewolucji… Czytaj dalej »
Ministerstwo nauki planuje wprowadzenie stopni naukowych za wdrożenia
2015-12-30, 16:21Resort nauki chce umożliwić uzyskiwanie stopni naukowych za dokonane wdrożenia. 'Chcielibyśmy, aby można się było doktoryzować i habilitować nie tylko na podstawie publikacji, ale także na podstawie wdrożeń' - powiedział w środę… Czytaj dalej »