Studenci Politechniki Poznańskiej nowym bolidem chcą podbić Europę
Grupa ponad 30 studentów Politechniki Poznańskiej skonstruowała bolid "Wilda", którym będą rywalizować na najbardziej znanych torach wyścigowych w Europie w ramach zawodów Formuła Student. Prace nad pojazdem trwały 10 miesięcy.
To drugi bolid, jaki skonstruowali poznańscy studenci z teamu PUT Motorosport. Poprzedni model "Warta" miał bardzo udany debiut - w ubiegłorocznych zawodach Formuły Student drużyna uzyskała miano najlepszego pierwszoroczniaka, czyli ekipy, która po raz pierwszy przystąpiła do zawodów. W klasyfikacji generalnej PUT Motorsport na 600 zarejestrowanych teamów zajął 154. miejsce.
Młodzi konstruktorzy z Politechniki Poznańskiej po tym sukcesie szybko zabrali się do pracy. Formuła Student polega na tym, że co roku zespoły uczelniane budują nowe samochody, którymi rywalizują z innym ekipami z całego świata na kilku najbardziej popularnych torach w Europie, m.in. węgierskim Hungaroringu czy niemieckim Hockenheim.
Prace nad nowym bolidem rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku, zaangażowanych w nie było ponad 30 osób.
"Na początku musieliśmy wszystko zaprojektować i przeanalizować to, co było dobre w poprzednim bolidzie, a co należy poprawić. Trzeba to wszystko zaprojektować w systemie wirtualnym, a potem obliczyć i następnie wykonać części" - opowiadał w poniedziałek na spotkaniu z dziennikarzami główny inżynier PUT Motorsport Paweł Roszyk.
Prace nad taki samochodem są nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne. Głównym partnerem projektu jest Fabryka Volkswagen Poznań, która zaoferowała studentom swoje zaplecze technologiczne.
"Z kolei inni sponsorzy dostarczają nam też pewne elementy, które zaprojektujemy, natomiast są one zbyt trudne, byśmy sami je potrafili wykonać. Jest w naszym teamie kilku technologów, ale to wciąż za mało, byśmy sami wykonywali wszystkie części" - wyjaśnił Roszyk.
Jak dodał, w porównaniu do poprzedniego modelu, nowy bolid "Wilda" będzie przede wszystkim lżejszy i będzie ważył ok. 210 kg.
"Walczymy przede wszystkim o minimalizację i centralizację masy, a nie jest to łatwe, bo bolid jest niezwykle mały. Dlatego największym problemem jest +spakowanie+ tego samochodu. To wszystko wymaga czasu, aby konstruktorzy tak przeprojektowali swoje części, by mogły one się zmieściły w tym bolidzie i ze sobą współpracować. Możemy się pochwalić, że udało nam się zredukować masę pojazdu o 50 kilogramów. Plany na ten sezon - chcemy zbliżyć się do światowej czołówki" - podkreślił.
Roszyk przyznał jednocześnie, że studenckiemu bolidowi bardzo daleko do klasycznej Formuły 1.
"Nasz pojazd jest znacznie lżejszy i bardziej zwrotny, ale to też wynika ze specyfiki torów Formuły Student. Są to zawody dla studentów, czyli amatorów, ważne jest więc przede wszystkim bezpieczeństwo. Dlatego dominują krótkie proste, bardzo ciasne zakręty. Tory są tak skonstruowane, że nie powinno się jeździć szybciej niż 120 km/h. Z punktu widzenia wyniku sportowego nie opłaca się stawiać na wysoką prędkość maksymalną, ale raczej duże przyspieszenie i zwrotność" - tłumaczył.
Rektor Politechniki Poznańskiej Tomasz Łodygowski uważa, że Formuła Student to niezwykle skuteczna promocja uczelni. Jak zaznaczył, sam projekt jest też wyjątkowo interdyscyplinarny, bowiem skupia studentów z aż ośmiu wydziałów.
"Jedni są od kompozytów, inni od wirtualnego projektowania, dlatego niektórzy wcale nie muszą wiedzieć, w jaki sposób ten silnik pracuje. Muszę też podkreślić współpracę z Volkswagenem, który na siebie bierze też część odpowiedzialności za kształcenie studentów, jako partner gospodarczy. Tego uczelnia nie jest w stanie zrobić" - powiedział. (PAP)
Zobacz także
Mercedes stawia na nowe technologie z autonomiczną jazdą na czele
2017-01-26, 16:22Cyfrowe usługi, technologia autonomicznej jazdy, system wspólnego użytkowania samochodów i elektryfikacja - to płaszczyzny, które Mercedes-Benz chce dynamicznie rozwijać - zapowiedział prezes polskiego oddziału koncernu Marc Oliver… Czytaj dalej »
Dzięki odkryciu polskich badaczy jedna bakteria wystarczy do poznania natury choroby
2017-01-26, 10:28Zapalenie opon mózgowych może mieć różne przyczyny. Nowe techniki analizy płynu mózgowo-rdzeniowego, opracowane w Instytucie Chemii Fizycznej PAN, pozwalają w niecały kwadrans zdiagnozować, czy chorobę wywołały bakterie; do identyfikacji… Czytaj dalej »
Rosjanie i Polacy inicjują wspólnie badania nad historią medycyny
2017-01-26, 09:56Wspólne badania nad historią medycyny w Polsce i Rosji, w tym nad osiągnięciami, które były nowatorskie, ale z powodów językowych nie stały się znane na świecie, chcą razem prowadzić eksperci z obu krajów. Sympozjum z tej dziedziny… Czytaj dalej »
Naszpikowany czujnikami i elektroniką - kombinezon bojowy m.in. dla jednostek specjalnych
2017-01-25, 08:43Naszpikowany czujnikami i elektroniką kombinezon bojowy, którego projekt opracował łódzki start-up Heimdall Combat Systems, ma wspomagać komandosów, ratowników medycznych i strażaków w ćwiczeniach i w akcjach bojowych. Czytaj dalej »
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-01-24_1485279981.jpg)
W Warszawie wyremontowano kamienicę, w której urodziła się Maria Skłodowska-Curie
2017-01-24, 18:44Kamienica przy ul. Freta 16, w której urodziła się Maria Skłodowska-Curie przeszła kompleksowy remont i modernizację za 4,6 mln zł. Wszystkie kondygnacje budynku zajmie muzeum poświęcone słynnej noblistce, przygotowana zostanie nowa… Czytaj dalej »