Studenci Politechniki Poznańskiej nowym bolidem chcą podbić Europę
Grupa ponad 30 studentów Politechniki Poznańskiej skonstruowała bolid "Wilda", którym będą rywalizować na najbardziej znanych torach wyścigowych w Europie w ramach zawodów Formuła Student. Prace nad pojazdem trwały 10 miesięcy.
To drugi bolid, jaki skonstruowali poznańscy studenci z teamu PUT Motorosport. Poprzedni model "Warta" miał bardzo udany debiut - w ubiegłorocznych zawodach Formuły Student drużyna uzyskała miano najlepszego pierwszoroczniaka, czyli ekipy, która po raz pierwszy przystąpiła do zawodów. W klasyfikacji generalnej PUT Motorsport na 600 zarejestrowanych teamów zajął 154. miejsce.
Młodzi konstruktorzy z Politechniki Poznańskiej po tym sukcesie szybko zabrali się do pracy. Formuła Student polega na tym, że co roku zespoły uczelniane budują nowe samochody, którymi rywalizują z innym ekipami z całego świata na kilku najbardziej popularnych torach w Europie, m.in. węgierskim Hungaroringu czy niemieckim Hockenheim.
Prace nad nowym bolidem rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku, zaangażowanych w nie było ponad 30 osób.
"Na początku musieliśmy wszystko zaprojektować i przeanalizować to, co było dobre w poprzednim bolidzie, a co należy poprawić. Trzeba to wszystko zaprojektować w systemie wirtualnym, a potem obliczyć i następnie wykonać części" - opowiadał w poniedziałek na spotkaniu z dziennikarzami główny inżynier PUT Motorsport Paweł Roszyk.
Prace nad taki samochodem są nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne. Głównym partnerem projektu jest Fabryka Volkswagen Poznań, która zaoferowała studentom swoje zaplecze technologiczne.
"Z kolei inni sponsorzy dostarczają nam też pewne elementy, które zaprojektujemy, natomiast są one zbyt trudne, byśmy sami je potrafili wykonać. Jest w naszym teamie kilku technologów, ale to wciąż za mało, byśmy sami wykonywali wszystkie części" - wyjaśnił Roszyk.
Jak dodał, w porównaniu do poprzedniego modelu, nowy bolid "Wilda" będzie przede wszystkim lżejszy i będzie ważył ok. 210 kg.
"Walczymy przede wszystkim o minimalizację i centralizację masy, a nie jest to łatwe, bo bolid jest niezwykle mały. Dlatego największym problemem jest +spakowanie+ tego samochodu. To wszystko wymaga czasu, aby konstruktorzy tak przeprojektowali swoje części, by mogły one się zmieściły w tym bolidzie i ze sobą współpracować. Możemy się pochwalić, że udało nam się zredukować masę pojazdu o 50 kilogramów. Plany na ten sezon - chcemy zbliżyć się do światowej czołówki" - podkreślił.
Roszyk przyznał jednocześnie, że studenckiemu bolidowi bardzo daleko do klasycznej Formuły 1.
"Nasz pojazd jest znacznie lżejszy i bardziej zwrotny, ale to też wynika ze specyfiki torów Formuły Student. Są to zawody dla studentów, czyli amatorów, ważne jest więc przede wszystkim bezpieczeństwo. Dlatego dominują krótkie proste, bardzo ciasne zakręty. Tory są tak skonstruowane, że nie powinno się jeździć szybciej niż 120 km/h. Z punktu widzenia wyniku sportowego nie opłaca się stawiać na wysoką prędkość maksymalną, ale raczej duże przyspieszenie i zwrotność" - tłumaczył.
Rektor Politechniki Poznańskiej Tomasz Łodygowski uważa, że Formuła Student to niezwykle skuteczna promocja uczelni. Jak zaznaczył, sam projekt jest też wyjątkowo interdyscyplinarny, bowiem skupia studentów z aż ośmiu wydziałów.
"Jedni są od kompozytów, inni od wirtualnego projektowania, dlatego niektórzy wcale nie muszą wiedzieć, w jaki sposób ten silnik pracuje. Muszę też podkreślić współpracę z Volkswagenem, który na siebie bierze też część odpowiedzialności za kształcenie studentów, jako partner gospodarczy. Tego uczelnia nie jest w stanie zrobić" - powiedział. (PAP)
Zobacz także
Naukowcy z Polski rozpracowali ważne białko wirusa Zika
2016-10-07, 17:08Dzięki współpracy naukowców z trzech polskich uczelni udało się ustalić, z jakimi cząsteczkami może się wiązać ważny enzym wirusa Zika - proteaza serynowa NS3. Uzyskane dane pozwolą na opracowanie skutecznych leków, hamujących… Czytaj dalej »
Nobel z chemii dla twórców niewidocznych maszyn
2016-10-05, 19:31Projektanci i budowniczowie niewidocznych wind i samochodów - czyli maszyn działających w świecie cząsteczek - dostali tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii. Według ekspertów prace noblistów mają znaczenie dla poszukiwania… Czytaj dalej »
![](public/info/2016/thumb_480_0/2016-10-05_1475654501.jpg)
Konferencja Digital Workshops w Bydgoszczy
2016-10-05, 10:01W dniach od 19 do 21 października br., Bydgoszcz stanie się miejscem spotkań grafików, designerów, projektantów, a także osób związanych z marketingiem i reklamą. Wszystko z okazji odbywającej się w tych dniach konferencji DigitalWorkshops… Czytaj dalej »
Nobliści z fizyki - pionierzy teoretycznych badań nad zjawiskami topologicznymi
2016-10-04, 20:36David J. Thouless, F. Duncan M. Haldane oraz J. Michael Kosterlitz otrzymali Nobla z fizyki za teoretyczne odkrycia dotyczące topologicznych przejść fazowych oraz topologicznych faz materii. W opinii ekspertów dali oni początek rozległej… Czytaj dalej »
Prezydent podpisał ustawę o identyfikacji elektronicznej
2016-09-27, 16:44Ułatwienie w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej na terenie Unii Europejskiej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą we wtorek podpisał prezyden… Czytaj dalej »