Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
UMK jest w sieci europejskich uniwersytetów - w grupie siła i potencjał!
2020-07-02, 17:30Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu jest już pełnoprawnym członkiem YUFE, czyli Konsorcjum Młodych Uniwersytetów dla Europy (Young Universities for the Future of Europe). To jedno z siedemnastu stowarzyszeń uniwersyteckich powołanych… Czytaj dalej »
Zdalny lot dronem online z odległości 333 km. Wielki sukces inżynierów z UTP
2020-07-02, 13:22Pierwszego w Polsce lotu dronem, kierowanym zdalnie z odległości 333 km, dokonali inżynierowie z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Wydarzenie miało miejsce podczas konkursu Droniada w Katowicach. Czytaj dalej »
UTP: projekt budowy respiratora wchodzi w kolejny etap. Są pierwsze umowy
2020-06-23, 19:17Uczelnia stara się o uzyskanie zezwoleń m.in. na wyprodukowanie serii próbnej i przeprowadzenie badań technicznych i klinicznych. W minionym tygodniu podpisana została także umowa w sprawie udziału poszczególnych autorów respiratora… Czytaj dalej »
Zielona drużyna promuje projekt ratowania terenów pozachemowskich
2020-06-20, 12:15Żółw Eustachy, sowa Natalia i żaba Łęgusia pojawią się w weekend na Wyspie Młyńskiej. Przybliżą mieszkańcom Bydgoszczy temat likwidacji zanieczyszczeń po dawnym Zachemie. Czytaj dalej »
KE wszczęła postępowania antymonopolowe wobec firmy Apple
2020-06-16, 13:40Komisja Europejska wszczęła we wtorek dwa postępowania antymonopolowe wobec amerykańskiego giganta Apple. Jeśli uzna, że koncern naruszył unijne przepisy, może nałożyć kary. Czytaj dalej »