Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
USA i Wielka Brytania odradzają używanie przeglądarki Internet Explorer
2014-04-29, 20:32Eksperci d/s cyberbezpieczeństwa USA i Wielkiej Brytanii zalecają wykorzystanie innych przeglądarek internetowych niż Internet Explorer do czasu aż Microsoft - twórca przeglądarki - naprawi lukę bezpieczeństwa, dzięki której można… Czytaj dalej »
Komisja Europejska chce ukrócić wojny patentowe o smartfony
2014-04-29, 16:04KE chce ukrócić wojny na patenty między producentami smartfonów. We wtorek oceniła, że starania Motoroli Mobility przed niemieckim sądem o zakaz patentowy dla Apple'a stanowi nadużycie dominującej pozycji na rynku, na co nie pozwalają… Czytaj dalej »
Uwaga na dziurę w Internet Explorerze
2014-04-28, 12:42Microsoft ostrzega użytkowników o błędzie w zabezpieczeniach przeglądarki Internet Explorer. Lukę mogą wykorzystać hakerzy do przejęcia kontroli nad komputerem użytkownika. Czytaj dalej »
NASA: Dragon, statek towarowy dotarł na Międzynarodową Stację Kosmiczną
2014-04-20, 19:08Bezzałogowy statek towarowy Dragon dotarł w niedzielę na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i dostarczył ponad dwie tony żywności i sprzętu technicznego - poinformowała amerykańska Państwowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni… Czytaj dalej »
Studenci z Rzeszowa konstruują łazika na zawody robotów w USA
2014-04-20, 13:56Studenci Politechniki Rzeszowskiej konstruują łazika marsjańskiego, z którym chcą wystartować na międzynarodowych zawodach robotów University Rover Challenge 2014. Odbędą się one w maju w USA, na pustyni w stanie Utah. Czytaj dalej »