Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Sejm: będzie można rejestrować więcej spółek przez internet
2014-11-30, 16:43Możliwość rejestracji spółki jawnej oraz spółki komandytowej za pośrednictwem internetu - zakłada nowela Kodeksu spółek handlowych, którą Sejm jednogłośnie uchwalił w piątek. Według ekspertów zmiana może przyczynić się… Czytaj dalej »
Eksperci: ofiary przemocy mogą się bronić przed nękaniem drogą elektroniczną
2014-11-29, 15:44Nowoczesne technologie stworzyły nowe możliwości dla sprawców przemocy - dzięki nim mogą jeszcze lepiej kontrolować swoje ofiary i nękać je, nawet się z nimi nie kontaktując. Eksperci podkreślają, że ofiary przemocy nie są bezbronne… Czytaj dalej »

Interaktywny Festiwal Robotów: Cyberiada
2014-11-29, 14:48W Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie rozpoczęła się Cyberiada. Czytaj dalej »
13 podmiotów podpisało umowy na projekty Europejskiej Agencji Kosmicznej
2014-11-28, 22:01W ramach konkursu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) 13 podmiotów z Polski podpisało w piątek umowy na realizację projektów związanych z rozwojem technologii kosmicznych. Są wśród nich przedsiębiorstwa, instytuty badawcze, a także… Czytaj dalej »
Rower przyszłości ostrzeże przed niebezpieczeństwem
2014-11-26, 12:37Specjaliści z instytutu holenderskiej organizacji ds. stosowanych badań naukowych TNO opracowują rower, który będzie ostrzegać o niebezpieczeństwach na drodze - pisze w środę największy holenderski dziennik 'De Telegraaf'. Czytaj dalej »