Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Usługa Google News już niedostępna w Hiszpanii
2014-12-16, 18:16Zgodnie z zapowiedzią Google zamknął w Hiszpanii swą usługę Google News - linki do treści medialnych z fragmentami tekstów. To skutek uchwalonej w tym kraju ustawy, która nakazuje wydawcom pobieranie od internetowego giganta opłat… Czytaj dalej »
Prymas Polski założył konto na Twitterze
2014-12-16, 18:11We wtorek ruszył oficjalny profil prymasa Polski na Twitterze. W pierwszym tweecie abp Wojciech Polak życzył, 'aby adwentowe przygotowanie do Bożego Narodzenia było pełne radosnego oczekiwania na spotkanie z Chrystusem'. Czytaj dalej »
Celnicy przygotowali aplikację dla osób przekraczających granicę
2014-12-15, 11:03Celnicy przygotowali bezpłatną aplikację na urządzenia mobilne, która ma być pomocna dla osób przekraczających granicę, zwłaszcza kierowców ciężarówek wyjeżdżających na Wschód. Czytaj dalej »
Polska gra „This War of Mine” - sukces finansowy na światowym rynku
2014-12-13, 10:25Nowa polska gra komputerowa „This War of Mine” podbija rynek. Rozeszła się już wśród graczy w niemal 100 krajach świata i od kilku tygodni utrzymuje się w czołówce na listach najlepiej ocenianych gier. Najwięcej fanów zyskała… Czytaj dalej »
Ranking Facebooka - piłkarski mundial przed epidemią eboli
2014-12-10, 09:23Piłkarskie mistrzostwa świata w Brazylii, a następnie epidemia wirusa ebola były najczęściej komentowanymi tematami w tym roku przez użytkowników Facebooka - wynika z podsumowania przedstawionego przez ten największy na świecie serwis… Czytaj dalej »