Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Młodzi ludzie lekceważą kwestie prywatności w sieci
2015-02-28, 11:54Gdy dziecko wchodzi w świat internetowych społeczności, należy porozmawiać z nim o prywatności - radzą eksperci. Sami jednak przyznają, że młodzi często lekceważą kwestie prywatności w sieci; mają poczucie, że giną w tłumie… Czytaj dalej »
W Płocku ma powstać laboratorium innowacji technicznych i energii odnawialnej
2015-02-28, 10:42Filia Politechniki Warszawskiej w Płocku (Mazowieckie) planuje wybudowanie do 2020 r. za ok. 25 mln zł Centralnego Laboratorium Innowacji Technicznych i Energii Odnawialnej (CLITiEO). Dzięki tej placówce uczelnia chce rozszerzyć profil… Czytaj dalej »
ZAiKS ws. objęcia smartfonów i tabletów opłatą reprograficzną
2015-02-27, 15:52Stowarzyszenie Autorów ZAiKS uważa, że objęcie smartfonów i tabletów opłatą reprograficzną jest niezbędne w dobie rozwoju technologii. W ostatnich latach ceny smartfonów na świecie spadły, mimo iż w większości państw są one… Czytaj dalej »
Trendy w mediach społecznościowych
2015-02-27, 10:07Piszemy błyskotliwe posty, wstawiamy zdjęcia, grafiki. Efekt? Kilka 'lajków' lub komentarzy. Czytaj dalej »
9 najwyżej wycenianych start-upów na świecie
2015-02-25, 12:08Dropbox, Pinterest, Uber i inne firmy znalazły się na liście start-upów wycenianych na więcej niż 10 miliardów dolarów, opublikowanej przez analityków Business Insider. Czytaj dalej »