Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Bieg przez pustynię, fizyka w kuchni i pomoc trzmielom - na TEDx w Warszawie
2015-03-18, 17:14Czego może nauczyć maraton przez pustynię? Czy człowiek z tabletem jest prawdziwie kreatywny? Jak w zwykłej kuchni obudzić w sobie fizyka? - to niektóre z tematów środowej konferencji TEDx, zorganizowanej w Warszawie pod hasłem 'The… Czytaj dalej »
Oculus Rift jednak nie w tym roku?
2015-03-18, 10:14Technologia rzeczywistości wirtualnej znalazła się w centrum zainteresowania liderów branży komputerowej. Tymczasem data premiery komercyjnej wersji gogli do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift może ulec opóźnieniu - wynika z wypowiedzi… Czytaj dalej »
Powstanie Polska Platforma Innowacyjnej Neuromedycyny "InnoNeuroMed"
2015-03-17, 18:30Przedstawiciele najważniejszych polskich placówek naukowych oraz firm farmaceutycznych podpisali we wtorek umowę dotyczącą utworzenia Polskiej Platformy Innowacyjnej Neuromedycyny 'InnoNeuroMed'. Dzięki niej mogą powstać nowe leki… Czytaj dalej »
Make it Digital – BBC promuje naukę programowania
2015-03-17, 10:37Sieć BBC ogłosiła ogólnonarodową akcję Make it Digital mającą na celu promocję nauki programowania wśród brytyjskich dzieci i młodzieży. W jej ramach powstanie program telewizyjny o tworzeniu gier z kasowej serii „Grand Theft… Czytaj dalej »
Facebook doprecyzował swoje standardy
2015-03-16, 14:47Kierownictwo Facebooka przekazało więcej informacji na temat tego, jakich materiałów zamieszczać na tym portalu społecznościowym nie wolno. W standardach Facebooka pojawiła się osobna kategoria 'niebezpieczne organizacje'. Czytaj dalej »