Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-03-26_1427369761.jpg)
Internet Wszechrzeczy szansą na rozwój Polski [wideo]
2015-03-26, 12:24Obecnie na świecie jest 12,5 miliarda urządzeń podłączonych do Internetu. Wydawałoby się, że jest to ogromna liczba. Okazuje się jednak, że stanowi to zaledwie 1 proc. Pozostałe 99 proc. fizycznego świata też ma być podłączone… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-03-26_1427373251.jpg)
Firma Polki z Londynu zaproszona do współpracy z Microsoft [wideo]
2015-03-26, 11:44Resist the usual - nie idź utartą ścieżką - to hasło przewodnie Natalii Talkowskiej, założycielki londyńskiego studia kreatywnego Natalka Design, specjalizującego się w graphic facilitation. Udowadnia ona, że innowacyjna forma… Czytaj dalej »
KE chce likwidować bariery na rynku cyfrowym
2015-03-25, 17:27KE przymierza się do usuwania barier na rynku cyfrowym w UE; chce ułatwić transgraniczny handel elektroniczny, uprościć zasady dotyczące podatku VAT oraz walczyć z internetowymi blokadami regionalnymi. W środę odbyła się pierwsza… Czytaj dalej »
Oprogramowanie Microsoftu znajdzie się na urządzeniach z Androidem
2015-03-24, 11:01Microsoft poinformował o podpisaniu umowy z 11 podmiotami oferującymi sprzęt elektroniczny z mobilnym systemem operacyjnym Android. Na mocy porozumienia ich urządzenia będą mieć fabrycznie zainstalowane programy pakietu Office i komunikator… Czytaj dalej »
Prezes Google'a zapowiada dalsze prace na inteligentnymi okularami
2015-03-24, 09:54Prezes wykonawczy Google Erick Schmidt zapewnił w wywiadzie dla amerykańskiego dziennika 'Wall Street Journal', że koncern nie rezygnuje z projektu inteligentnych okularów, po tym jak na początku roku zakończył sprzedaż Google Glass… Czytaj dalej »