Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Żyć szczęśliwiej - czyli bez Facebooka
2015-11-10, 13:30Zazdrość, brak koncentracji, wątłe życie społeczne - to skutki życia na portalu społecznościowym Facebook, jeśli wierzyć duńskim badaniom, które stwierdziły, że ludzie niekorzystający z niego przez tydzień czuli się szcz… Czytaj dalej »
Medyczne wykorzystanie pól magnetycznych znane na świecie dzięki Polakom
2015-11-06, 09:27Pola magnetyczne stosowane są często w medycynie ze względu na działanie przeciwbólowe - przekonuje PAP Technologie prof. Aleksander Sieroń z Instytutu Badań Fizykomedycznych. I podkreśla, że medyczne wykorzystanie pól magnetycznych… Czytaj dalej »
Uber od dziś dostępny we Wrocławiu i w Poznaniu
2015-11-05, 10:24- Od czwartku do niedzieli wszyscy użytkownicy Ubera we Wrocławiu i w Poznaniu otrzymają automatycznie 5 darmowych przejazdów. - W obu miastach Uber spotkał się z ogromnym zainteresowaniem: jeszcze przed uruchomieniem aplikacji we Wrocławiu… Czytaj dalej »
Innowacyjne rozwiązania na targach motoryzacyjnych w stolicy Japonii
2015-11-05, 10:19Japońskie koncerny zaprezentowały na trwających od piątku targach motoryzacyjnych w Tokio samochody autonomiczne, które korzystając ze sztucznej inteligencji monitorują zachowania kierowcy i pozwalają uniknąć błędów popełnianych… Czytaj dalej »
Toruński Park Technologiczny z nagrodą w prestiżowym konkursie KE
2015-11-05, 10:11W Brukseli po raz drugi nagrodzono Toruński Park Technologiczny, tym razem za jedno z największych i najnowocześniejszych centrów przetwarzania danych w Polsce. Czytaj dalej »