Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc się o nich należy starać - mówi PAP minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
"Zawsze jest mi bardzo żal, kiedy widzę, że cieszymy się z takich małych zwycięstw jak to, że mogę założyć firmę przez internet. Wszystko powinniśmy móc zrobić przez internet. Tymczasem działań, które możemy rzeczywiście wykonać od A do Z w internecie jest stosunkowo mało. Wszystkie one są jakby niedokończone. Zawsze wymagają gdzieś osobistej interwencji, wizyty w urzędzie. Ciągle jest też taka mentalność, że urzędniczki, widząc jak działają te systemy, mówią: niech pani przyjedzie, będzie prościej. (...) Na ogół okazuje się niestety, że jest szybciej i prościej, bo nie musimy się domyślać, co system nam komunikuje, co nam mówi" - powiedziała.
W ocenie szefowej MC większość obecnych rozwiązań e-administracji jest dla użytkowników nieprzyjazna. "Wystarczy spojrzeć na to, co oferują nam banki. Nikt nas nie szkoli, w jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej. Zakładamy konto przez internet i je obsługujemy, bo jest to intuicyjne i nakierowane na klienta. Tymczasem systemy e-administracji są zbudowane tak, że cały czas potykamy się o jakieś wymagania techniczne, niezrozumiałe określeniach, różnych instrukcjach, dopiskach małym drukiem, gwiazdkach, które nas do czegoś odsyłają itd. Póki nie myślimy kategoriami biznesowymi w administracji, że to nasz klient, płaci nam za usługę, chcemy, żeby on z tej usługi korzystał, wiec się o niego staramy i upraszczamy mu te systemy, żeby był zadowolony, to pojęcie e-urzędu nie będzie istniało" - powiedziała.
Dodała, że problemem jest to, że administracja nie ma zewnętrznej motywacji i presji, żeby być lepsza i bardziej przyjazna dla obywateli. "Musi mieć jakieś centrum kompetencyjne czy koordynacyjne, które narzuca administracji pewne standardy, mówiąc: klient nasz pan; działaj tak, jakby od tego jak działasz na rzecz klienta, zależała kondycja twojej firmy i twoja premia na koniec" - tłumaczyła.
Jak zadeklarowała, właśnie w ten sposób chce zmienić nastawienie polskiej administracji. "Wymaga to zmian nie tylko technicznych, ale też mentalnych. Zaczniemy od własnego podwórka, ale chciałabym, żeby urzędnicy w ogóle mieli takie służebne podejście do swoich obowiązków" - podsumowała. (PAP)
Zobacz także
Psycholog: inteligencja jest jak mięśnie, wymaga stałego użycia
2016-08-14, 11:52Inteligencja, czyli zdolność pojmowania, rozum, jest w pewnym zakresie wrodzona, tak jak budowa ciała. Ma ją każdy. Ale inteligencja - tak jak mięśnie - wymaga stałego użycia, inaczej nie rozwija się - mówi PAP psycholog prof. Czesław… Czytaj dalej »
Nadlatują Perseidy!
2016-08-11, 11:03Jak co roku, sierpniowe noce rozbłyskują 'spadającymi gwiazdami'. Doskonale wiemy, że to nie gwiazdy lecą z nieba, lecz drobiny kosmicznego pyłu pozostawione przez komety. Czytaj dalej »
Laboratorium z Łodzi testuje technologię zwijanych ekranów telewizorów i smartfonów
2016-08-11, 08:36Elastyczne ekrany telewizorów i smartfonów, które można zwinąć jak płócienny obraz to technologie, nad którymi pracują światowi producenci tych urządzeń. Łódzkie laboratorium testuje materiały organiczne, które są w wykorzystywane… Czytaj dalej »
Polska firma opracowała unikatowy system wykrywania dronów
2016-08-09, 10:22Unikatowy system wykrywania i neutralizacji dronów może być wykorzystywany do zabezpieczenia m.in. lotnisk, rafinerii, stadionów czy zakładów karnych. ' Z dronami, niestety obok pozytywnych, wiąże się bardzo wiele groźnych zastosowań… Czytaj dalej »
Suzuki partnerem zespołu uczestniczącego w konkursie Google'a
2016-08-09, 08:29Japoński koncern motoryzacyjny Suzuki poinformował o podpisaniu umowy partnerskiej z zespołem Hakuto - jedynym japońskim podmiotem biorącym udział w konkursie Google Lunar XPRIZE. Jego celem jest wysyłanie na Księżyc łazika kosm… Czytaj dalej »