Studencki wynalazek nauczy przedszkolaki programowania
Wynalazek studentów Politechniki Białostockiej - Cube&Code - ma uczyć najmłodszych programowania bez używania komputera. Dzięki kolorowym klockom i specjalnej szynie dzieci będą mogły wydawać polecenia robotom.
Cube&Code to interaktywny system wspierający rozwój logicznego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym - powiedział PAP jeden z twórców wynalazku Marcin Joka, student PB.
"To system zaprojektowany dla dzieci, które jeszcze nie potrafią czytać, nie obsługują aplikacji w komputerze. Służy do tego, by nauczyły się, w jaki sposób funkcjonuje programowanie" - powiedział Joka. Dodał, że wynalazek jest odpowiedzią na brak programów do uczenia programowania najmłodszych, a jego innowacyjność polega na tym, że nie potrzebują do tego ani tabletu, ani komputera.
Cube&Code ma być wstępem do nauki programowania. Składa się ze specjalnej szyny komunikującej się z robotem oraz kolorowych klocków. Zadaniem dzieci jest sterowanie robotem według instrukcji. Wkładając w szynę klocki, gdzie każdy z nich posiada inny kolor i symbol oraz odpowiada za inny ruch, przedszkolaki "ożywiają" robota. "Dzięki temu dzieci wiedzą, że wszystko dzieje się w odpowiedniej kolejności, tak jak ułożą klocki. Widzą, że to właśnie od nich zależy, co zrobi robot" - dodał autor projektu.
Konstruktorzy chcą, by ich wynalazek mógł się komunikować z różnego rodzaju robotami dla dzieci, które są dostępne na rynku. Najpierw jednak przedszkolaki będą mogły "uczyć" ruchów robota Photon, który także jest wynalazkiem studentów PB.
Photon to - jak mówią jego twórcy - pierwszy na świecie interaktywny robot, który "rozwija się razem z dzieckiem", pomaga najmłodszym poprzez zabawę i rywalizację nauczyć się logicznego myślenia, podstaw programowania, ale też tzw. umiejętności miękkich. Robot zintegrowany jest ze smartfonem lub tabletem. Dzieci rozwiązując zadania otrzymują specjalne punkty, dzięki którym później mogą odblokować nowe możliwości robota, a inne ulepszać. W ten sposób Photon rozwija się razem z dzieckiem.
Photon ma wejść na rynek - jak zapowiedział Joka - w kwietniu 2016 r. Cube&Code - ok. trzech miesięcy później.
Cube&Code został zwycięzcą w tegorocznej edycji konkursu "Technotalent 2015" na innowacyjne projekty młodych wynalazców z województwa podlaskiego w dwóch kategoriach (Biznes oraz Wyzwanie Społeczne).
Więcej na temat projektu na stronie internetowej www.meetphoton.com (PAP)
Zobacz także
„Wrogowie z lodówki, czyli mikroflora Twojej kuchni"
2014-12-10, 09:12To temat kolejnego spotkania w ramach „Medycznej Środy” - cyklu wykładów popularnonaukowych organizowanych przez Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Czytaj dalej »
Najbogatszy Rosjanin kupił medal noblowski i chce go oddać laureatowi
2014-12-10, 08:37Najbogatszy Rosjanin Aliszer Usmanow ujawnił, że kupił na licytacji medal, który w roku 1962 przyznano wraz z Nagrodą Nobla amerykańskiemu naukowcowi Jamesowi Watsonowi za odkrycie struktury DNA. Sprzedany na aukcji medal ma wrócić… Czytaj dalej »
Rozstrzygnięto konkurs PAP i MNiSW dla popularyzatorów nauki
2014-12-08, 16:37Dr Robert Mysłajek, Michał Szydłowski, Instytut Geofizyki PAN, Piotr Cieśliński, Grupa Ekologiczna, portal Wszechnica.org.pl oraz Fundacja PZU - to laureaci konkursu Popularyzator Nauki 2014, organizowanego przez serwis PAP Nauka w Polsce… Czytaj dalej »

Udany próbny lot statku kosmicznego Orion
2014-12-05, 18:05Po raz pierwszy od ponad 40 lat NASA wysłała w Kosmos statek przeznaczony do lotów załogowych. Rakieta Delta 4 Heavy wystartowała z przylądka Canaveral z kapsułą Orion, tym razem jeszcze bez załogi. Orion wodował na Pacyfiku po 4,5… Czytaj dalej »

Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej na Politechnice Gdańskiej
2014-12-04, 10:43Na Politechnice Gdańskiej powstało unikatowe Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, czyli wirtualna jaskinia, w której można oglądać m.in. symulacje rzeczywistego świata. Pracownia służyć może informatykom, ale też… Czytaj dalej »