Na rynku tabletów jedynie urządzenia profesjonalne notują wzrost sprzedaży
W 2015 r. sprzedanych zostanie o 8 proc. mniej tabletów niż w roku ubiegłbym roku; rośnie natomiast branża tabletów profesjonalnych oraz urządzeń z odłączaną klawiaturą sprzętową, co może być szansą dla Apple i Microsoftu - twierdzi IDC.
Według International Data Corporation w skali globalnej do końca roku uda się sprzedać jedynie 211 mln tabletów. Analitycy firmy dostrzegają także wyraźny trend w ramach tej branży - popularność zyskują tablety, które pozwalają nie tyle na konsumpcję treści, ale także na profesjonalną pracę, m.in. z użyciem zaawansowanych aplikacji i fizycznej, odłączanej klawiatury. Eksperci wiążą to zjawisko z wprowadzeniem przez liderów branży nowych, profesjonalnych modeli tabletów - Apple iPad Pro oraz Microsoft Surface 4.
„Obserwujemy obecnie istotną ewolucję na rynku tabletów. Konsumenci kierują swoją uwagę na urządzenia zapewniające wysoki stopień produktywności, a więc te, które obsługują zaawansowane aplikacje i posiadają odłączaną sprzętową klawiaturę. Coraz więcej producentów posiada w swojej ofercie takie modele urządzeń, wiele z nich plasuje się także w najniższej półce cenowej - tablety te kosztują poniżej 100 dol.” - wyjaśnia Philippe Bouchard, szef działu badań nad rynkiem tabletów w International Data Corporation.
„Czołowi gracze branży - Apple, Google, Microsoft - posiadają już własne linie produktów w tej kategorii tabletów. Będziemy więc świadkami ostrej rywalizacji technologicznej i cenowej w tym segmencie cenowym” - dodaje Bouchard.
Dane zebrane przez IDC świadczą, że na rynku następuje zmiana co do preferowanego rozmiaru ekranu tabletu. Jeszcze w 2014 r. ponad 64 proc. urządzeń posiadało ekran o przekątnej od 7 do 9 cali. Natomiast w 2019 r. ma być to jedynie 43 proc. urządzeń. Duży wzrost zanotują tablety posiadające ekran o przekątnej od 9 do 13 cali - od 36 proc. w 2014 r. do 55 proc. w 2019 r.
Zdaniem analityków IDC nowy typ urządzeń ma być także szansą na zwiększenie udziału Apple i Microsoftu w branży tabletów. iPad Pro oraz Microsoft Surface 4 oferują bowiem funkcjonalność, której brakuje urządzeniom z Androidem.
„Pomimo tego, że pierwsze recenzje iPada Pro nie były bardzo entuzjastyczne, może stać się on jedyną szansą Apple na zwiększenie udziału w rynku tabletów. Jest on bowiem skierowany do sektora biznesowego i prosumentów, którego przedstawiciele z rezerwą odnosili się do poprzednich modeli iPada” - komentuje Jitesh Ubrani, starszy analityk w dziale Mobile Device Trackers w IDC.
„Prognozujemy dwukrotny wzrost udziału Microsoftu w rynku mobilnym do 2019 r. Za tym sukcesem stać będą możliwości Windowsa 10, który instalowany będzie na wielu typach tabletów oraz smartfonów” - dodaje Ubrani.
Informacje na temat rynku tabletów pochodzą z raportu IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker opublikowanego przez International Data Corporarion. (PAP)
Zobacz także
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-03-02_1488467731.jpg)
Lekolepki nominowane w plebiscycie „Soczewki Focusa”
2017-03-02, 16:14Lekolepki - naklejki, które w czytelny i prosty sposób wyjaśniają zasady stosowania leków zostały nominowane do „Soczewek Focusa 2016”, jednego z ważniejszych plebiscytów naukowych w Polsce. Ich pomysłodawcą jest Piotr Merks… Czytaj dalej »
BlinkMouse - aplikacja zastępująca sparaliżowanym mysz komputerową
2017-03-01, 08:10Na Politechnice Rzeszowskiej powstała aplikacja BlinkMouse, która umożliwia osobom całkowicie sparaliżowanym pełną obsługę komputera. Zastępuje ona mysz komputerową, a do jej użycia wystarczy mruganie - dzięki kamerze internetowej… Czytaj dalej »
UE powołuje sieć specjalistów, żeby lepiej leczyć rzadkie choroby
2017-02-28, 19:54900 zespołów medycznych rozpocznie 1 marca pracę w ramach europejskich sieci referencyjnych (ERN), żeby skuteczniej diagnozować i leczyć choroby rzadkie, w tym m.in. choroby hematologiczne i nowotwory u dzieci. Czytaj dalej »
Deloitte: pracodawcy nie dotrzymują tempa rewolucji technologicznej
2017-02-28, 13:11Pracodawcy muszą zmienić struktury organizacyjne, systemy zarządzania talentami i strategie kadrowe, aby dotrzymać tempa rewolucji technologicznej - wynika z raportu firmy Deloitte. Wiele firm działa w oparciu o przestarzałe praktyki… Czytaj dalej »
![](public/info/2017/thumb_480_0/2017-02-25_1488043511.jpg)
Startup Weekend w Toruniu
2017-02-25, 18:21100 uczestników z kraju i zagranicy podzielonych na zespoły. 54 godziny na przygotowanie projektu biznesu lub produktu, który będzie można sprzedać na rynku. W Toruńskim Parku Technologicznym zorganizowano Startup Weekend. Czytaj dalej »