Na rynku tabletów jedynie urządzenia profesjonalne notują wzrost sprzedaży
W 2015 r. sprzedanych zostanie o 8 proc. mniej tabletów niż w roku ubiegłbym roku; rośnie natomiast branża tabletów profesjonalnych oraz urządzeń z odłączaną klawiaturą sprzętową, co może być szansą dla Apple i Microsoftu - twierdzi IDC.
Według International Data Corporation w skali globalnej do końca roku uda się sprzedać jedynie 211 mln tabletów. Analitycy firmy dostrzegają także wyraźny trend w ramach tej branży - popularność zyskują tablety, które pozwalają nie tyle na konsumpcję treści, ale także na profesjonalną pracę, m.in. z użyciem zaawansowanych aplikacji i fizycznej, odłączanej klawiatury. Eksperci wiążą to zjawisko z wprowadzeniem przez liderów branży nowych, profesjonalnych modeli tabletów - Apple iPad Pro oraz Microsoft Surface 4.
„Obserwujemy obecnie istotną ewolucję na rynku tabletów. Konsumenci kierują swoją uwagę na urządzenia zapewniające wysoki stopień produktywności, a więc te, które obsługują zaawansowane aplikacje i posiadają odłączaną sprzętową klawiaturę. Coraz więcej producentów posiada w swojej ofercie takie modele urządzeń, wiele z nich plasuje się także w najniższej półce cenowej - tablety te kosztują poniżej 100 dol.” - wyjaśnia Philippe Bouchard, szef działu badań nad rynkiem tabletów w International Data Corporation.
„Czołowi gracze branży - Apple, Google, Microsoft - posiadają już własne linie produktów w tej kategorii tabletów. Będziemy więc świadkami ostrej rywalizacji technologicznej i cenowej w tym segmencie cenowym” - dodaje Bouchard.
Dane zebrane przez IDC świadczą, że na rynku następuje zmiana co do preferowanego rozmiaru ekranu tabletu. Jeszcze w 2014 r. ponad 64 proc. urządzeń posiadało ekran o przekątnej od 7 do 9 cali. Natomiast w 2019 r. ma być to jedynie 43 proc. urządzeń. Duży wzrost zanotują tablety posiadające ekran o przekątnej od 9 do 13 cali - od 36 proc. w 2014 r. do 55 proc. w 2019 r.
Zdaniem analityków IDC nowy typ urządzeń ma być także szansą na zwiększenie udziału Apple i Microsoftu w branży tabletów. iPad Pro oraz Microsoft Surface 4 oferują bowiem funkcjonalność, której brakuje urządzeniom z Androidem.
„Pomimo tego, że pierwsze recenzje iPada Pro nie były bardzo entuzjastyczne, może stać się on jedyną szansą Apple na zwiększenie udziału w rynku tabletów. Jest on bowiem skierowany do sektora biznesowego i prosumentów, którego przedstawiciele z rezerwą odnosili się do poprzednich modeli iPada” - komentuje Jitesh Ubrani, starszy analityk w dziale Mobile Device Trackers w IDC.
„Prognozujemy dwukrotny wzrost udziału Microsoftu w rynku mobilnym do 2019 r. Za tym sukcesem stać będą możliwości Windowsa 10, który instalowany będzie na wielu typach tabletów oraz smartfonów” - dodaje Ubrani.
Informacje na temat rynku tabletów pochodzą z raportu IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker opublikowanego przez International Data Corporarion. (PAP)
Zobacz także
Inteligentny zegarek i nowy MacBook od Apple
2015-03-09, 20:22Inteligentny zegarek oraz zupełnie nowy model komputera MacBook zaprezentował w poniedziałek Apple na konferencji w San Francisco. Apple Watch pozwala odbierać rozmowy telefoniczne i czyta e-maile. Czytaj dalej »
Samolot słoneczny wystartował w pierwszy lot dookoła świata
2015-03-09, 08:19Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 wystartował z Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich rozpoczynając pierwszy lot dookoła świata. Celem pięciomiesięcznej podróży jest promowanie energii ze źródeł odnawialnyc… Czytaj dalej »
Eksperci: w tym roku ponad 60 proc. Polaków będzie miało smartfona
2015-03-08, 13:55W 2015 r. ponad 60 proc. Polaków może posiadać smartfony - wynika z szacunków ekspertów. Według prognoz w 2019 r. w Europie będzie blisko 760 mln smartfonów, a na świecie będą one stanowiły ponad 80 proc. wszystkich telefonów… Czytaj dalej »
Sony inwestuje w rzeczywistość wirtualną
2015-03-08, 13:54Podczas odbywającej się w San Francisco Game Developers Conference firma Sony zaprezentowała najnowszy prototyp Project Morpheus - gogli do rzeczywistości wirtualnej opracowanych z myślą o konsoli PlayStation 4. Produkt ma trafić na… Czytaj dalej »
We Wrocławiu zbudowano nieinwazyjny aparat wykrywający zagrożenie osteoporozą
2015-03-07, 12:15Wrocławscy wynalazcy zbudowali aparat do wykrywania u pacjenta stanu zagrożenia osteoporozą. Urządzenie firmy Bone Vitae jest nieinwazyjne i uzyskało pod koniec lutego 2015 r. znak CE, który pozwoli na jego sprzedaż w całej Unii E… Czytaj dalej »