Na rynku tabletów jedynie urządzenia profesjonalne notują wzrost sprzedaży
W 2015 r. sprzedanych zostanie o 8 proc. mniej tabletów niż w roku ubiegłbym roku; rośnie natomiast branża tabletów profesjonalnych oraz urządzeń z odłączaną klawiaturą sprzętową, co może być szansą dla Apple i Microsoftu - twierdzi IDC.
Według International Data Corporation w skali globalnej do końca roku uda się sprzedać jedynie 211 mln tabletów. Analitycy firmy dostrzegają także wyraźny trend w ramach tej branży - popularność zyskują tablety, które pozwalają nie tyle na konsumpcję treści, ale także na profesjonalną pracę, m.in. z użyciem zaawansowanych aplikacji i fizycznej, odłączanej klawiatury. Eksperci wiążą to zjawisko z wprowadzeniem przez liderów branży nowych, profesjonalnych modeli tabletów - Apple iPad Pro oraz Microsoft Surface 4.
„Obserwujemy obecnie istotną ewolucję na rynku tabletów. Konsumenci kierują swoją uwagę na urządzenia zapewniające wysoki stopień produktywności, a więc te, które obsługują zaawansowane aplikacje i posiadają odłączaną sprzętową klawiaturę. Coraz więcej producentów posiada w swojej ofercie takie modele urządzeń, wiele z nich plasuje się także w najniższej półce cenowej - tablety te kosztują poniżej 100 dol.” - wyjaśnia Philippe Bouchard, szef działu badań nad rynkiem tabletów w International Data Corporation.
„Czołowi gracze branży - Apple, Google, Microsoft - posiadają już własne linie produktów w tej kategorii tabletów. Będziemy więc świadkami ostrej rywalizacji technologicznej i cenowej w tym segmencie cenowym” - dodaje Bouchard.
Dane zebrane przez IDC świadczą, że na rynku następuje zmiana co do preferowanego rozmiaru ekranu tabletu. Jeszcze w 2014 r. ponad 64 proc. urządzeń posiadało ekran o przekątnej od 7 do 9 cali. Natomiast w 2019 r. ma być to jedynie 43 proc. urządzeń. Duży wzrost zanotują tablety posiadające ekran o przekątnej od 9 do 13 cali - od 36 proc. w 2014 r. do 55 proc. w 2019 r.
Zdaniem analityków IDC nowy typ urządzeń ma być także szansą na zwiększenie udziału Apple i Microsoftu w branży tabletów. iPad Pro oraz Microsoft Surface 4 oferują bowiem funkcjonalność, której brakuje urządzeniom z Androidem.
„Pomimo tego, że pierwsze recenzje iPada Pro nie były bardzo entuzjastyczne, może stać się on jedyną szansą Apple na zwiększenie udziału w rynku tabletów. Jest on bowiem skierowany do sektora biznesowego i prosumentów, którego przedstawiciele z rezerwą odnosili się do poprzednich modeli iPada” - komentuje Jitesh Ubrani, starszy analityk w dziale Mobile Device Trackers w IDC.
„Prognozujemy dwukrotny wzrost udziału Microsoftu w rynku mobilnym do 2019 r. Za tym sukcesem stać będą możliwości Windowsa 10, który instalowany będzie na wielu typach tabletów oraz smartfonów” - dodaje Ubrani.
Informacje na temat rynku tabletów pochodzą z raportu IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker opublikowanego przez International Data Corporarion. (PAP)
Zobacz także
Czterech kupców zainteresowanych pozyskaniem oddziału Nokii ds. map
2015-04-22, 14:02Co najmniej cztery podmioty są zainteresowane kupnem oddziału Nokii zajmującego się mapami i usługami lokalizacyjnymi - podaje niemiecki miesięcznik 'Manager Magazin'. Wśród potencjalnych kupców wymienia się Facebooka i niemieckie… Czytaj dalej »
Tesla 30 kwietnia zaprezentuje dwie nowe baterie, w tym ogniwa do domu
2015-04-22, 11:15Tesla zapowiedziała, że 30 kwietnia oficjalnie zaprezentuje dwie nowe baterie, z czego jedna ma znaleźć zastosowanie w gospodarstwach domowych, a druga np. w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej. Informacja w tej sprawie została… Czytaj dalej »
50-lecie prawa Moore'a - podstawy rozwoju technologii
2015-04-22, 08:1650 lat temu Gordon Moore prognozował, że tranzystory będą zwiększać swoją wydajność i tanieć w postępie wykładniczym. Obecnie ich liczba w układzie scalonym podwaja się co ok. 24 miesiące. Prawo Moore'a pozwala opisywać i prognozować… Czytaj dalej »
CERT Polska: więcej ataków na użytkowników bankowości online w 2014 r.
2015-04-21, 19:32W 2014 r. wzrosły ataki na użytkowników bankowości internetowej często wykorzystując do tego złośliwe oprogramowanie przygotowane przez polskojęzycznych cyberprzestępców - wynika z raportu dotyczącego cyberbezpieczeństwa w 2014… Czytaj dalej »
BlackBerry kupuje za ok. 150 mln dolarów izraelski startup
2015-04-21, 19:30BlackBerry kupuje za kwotę ok. 150 mln dolarów izraelski startup WatchDox, który opracował i sprzedaje wieloplatformową technologię pozwalającą m.in. na bezpieczną wymianę danych wewnątrz przedsiębiorstw i instytucji - poinformowały… Czytaj dalej »