Powstał portal iSztuka z audiodeskrypcją dzieł sztuki dla niewidzących
Portal internetowy iSztuka z dziełami sztuki opisanymi za pomocą audiodeskrypcji, dzięki czemu mogą z niego korzystać osoby niedowidzące i niedowidzące, opracowała Fundacja Audiodeskrypcja. Obecnie znajduje się tam 60 dzieł, a ma być 350 - od prehistorii do współczesności.
To pionierski projekt; dotąd nie było miejsca, w którym osoby niedowidzące i niewidzące mogły zapoznać się tak szeroko z zagadnieniami sztuki - powiedziała w sobotę na konferencji prasowej jedna z twórczyń portalu Barbara Szymańska z białostockiej Fundacji Audiodeskrypcja.
Jak mówiła, portal to też odpowiedź na potrzeby edukatorów osób niepełnosprawnych, którym brakowało materiałów do przeprowadzenia lekcji plastyki w szkole. Stąd też pomysł, by stworzyć platformę, gdzie za pomocą audiodeskrypcji, opisane zostałyby najważniejsze dzieła sztuki.
Audiodeskrypcja, której białostocka fundacja jest pionierem, to technika ułatwiająca odbiór kultury przez osoby niewidome i niedowidzące. Organizacja tworzy w ten sposób opisy do filmów, spektakli teatralnych, ostatnio też spektakli operowych, a teraz opisy do dzieł sztuki.
Portal iSztuka jest dostępny pod adresem www.iSztuka.edu.pl. Znajdują się tu opisy dzieł sztuki od prehistorii do prerenesansu. Ale - jak podkreśla Tomasz Strzymiński z Fundacji Audiodeskrypcja - wybrane do opisu są dzieła sztuki aż do współczesności. Ma być ich w sumie 350.
Obecnie można poznać np. słynne malowidła z jaskini w Lascaux, rzeźbę Nike z Samotraki, mozaikę z Hagia Sofia z Konstantynopola czy tryptyk Hieronima Bosha. Znajdują się tu opisy zarówno architektury, rzeźb, mozaik, reliefów czy obrazów. Każde dzieło osadzone jest w kontekście historycznym.
Strzymiński mówił, że zbieranie materiałów do opisów było czasochłonne, bo nie wszystkie informacje znajdują się w podręcznikach. Nie ma tam często podanej wysokości, co - jak zauważył - dla osoby niewidzącej jest potrzebne, by mogła sobie wyobrazić, jak duże jest dane dzieło. Dlatego też audiodeskrytoprzy w wielu przypadkach kontaktowali się z muzeami na całym świecie, by te pomogły im w zebraniu szczegółów na temat opisywanego dzieła.
Strona dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz osób niewidzących, mogą z niej korzystać także np. osoby niesłyszące.
Twórcy chcą, aby w przyszłości była możliwość wydrukowania sobie przestrzennych dzieł sztuki w 3D.
Fundacja Audiodeskrypcja to organizacja pozarządowa, założona przez niewidomych białostoczan - Tomasza Strzymińskiego i Barbarę Szymańską, którzy popularyzują audiodeskrypcję i pokazują jej znaczenie dla niepełnosprawnych. Głównym celem działalności organizacji było od początku wprowadzenie tej techniki do wielu instytucji kultury w kraju.
Fundacja po kilku latach działalności ma na koncie m.in. ok. 60 warsztatów, szkoleń i kursów, w czasie których w zakresie tworzenia audiodeskrypcji do dzieł filmowych, scenicznych i plastycznych przeszkolonych zostało ponad tysiąc osób. Fundacja prowadziła też takie projekty jak tworzenie przewodników audio z audiodeskrypcją dla muzeów, przewodników po miastach, audycji radiowych o sztuce z wykorzystaniem audiodeskrypcji, zainicjowała też akcję społeczną pod hasłem "Sztuka, której nikt nie widział". Dotychczas udało jej się przygotować audiodeskrypcję m.in. do kilkudziesięciu filmów.(PAP)
Zobacz także
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »
Superkomputer IBM znajdzie zastosowanie w służbie zdrowia
2015-04-15, 11:01Amerykański koncern informatyczny IBM planuje wykorzystać moce obliczeniowe superkomputera Watson do analizowania danych zbieranych m.in. przez mobilne aplikacje zdrowotne. Dzięki temu naukowcy zyskają nowe narzędzie do prewencji i walki… Czytaj dalej »
Internet Rzeczy 2015-2020 - prognozy rynkowe
2015-04-14, 08:59Business Insider Intelligence przygotował prognozy dotyczące Internetu Rzeczy na najbliższe pięć lat. Już w 2016 r. stanie się on największym rynkiem branży IT wartym ponad 200 miliardów dolarów, generując rocznie dziesiątki tysięcy… Czytaj dalej »