Gartner: Windows 10 będzie najbardziej popularnym systemem w historii
Agencja prognozuje, że w ciągu roku połowa firm rozpocznie instalację Windowsa 10 na swoich urządzeniach. Siłą systemu jest możliwość instalacji na różnych platformach, praca w chmurze i synchronizacja danych - podekreślają eksperci.
Gartner porównuje przyszły sukces Windowsa 10 do wcześniejszych flagowych i przełomowych systemów Microsoftu - Windows XP oraz 7, których dominująca pozycja w segmencie konsumenckim i biznesowym trwała przez lata.
Wśród czynników stojących za nadchodzącym wzrostem popularności Windowsa 10 eksperci Gartnera wymieniają m.in. zakończenie wsparcia systemu Windows 7 zapowiadane na 2020 r. oraz zapotrzebowanie na nowe typy urządzeń 2w1, które będą fabrycznie wyposażone w Windows 10. Agencja ocenia, że pilotażowe wdrożenia Windows 10 w przedsiębiorstwach rozpoczną się w 2016 r., by osiągnąć apogeum w latach 2017-2018.
„Dzięki darmowej i automatycznej instalacji systemu dla posiadaczy poprzedniej wersji Windowsa oraz wysypowi nowych modeli urządzeń z Windowsem dziesiątki milionów użytkowników zaznajomią się z nowym systemem Microsoftu jeszcze przed końcem tego roku. Tempo instalacji Windowsa 10 w przedsiębiorstwach będzie bardziej dynamiczne niż w przypadku Windowsa 7 przed sześciu laty” - komentuje wiceprezes agencji Gartner Steve Kleynhans.
Gartner wskazuje także na ogólne trendy rozwoju technologii konsumenckich, które skorelowane są z prognozowaną popularnością Windowsa 10.
Do 2019 r. nastąpi przejście na zdalną obsługę aplikacji i usług - dane przetwarzane będą na serwerach, zaś dostęp do nich zapewnią nowe typy urządzeń, np. 2w1 czy tablety. W 2018 r. aż 1/3 laptopów będzie posiadać dotykowy ekran. Interfejsy dotykowe oraz nowe typy aplikacji będą wymagały zaawansowanych rozwiązań programowych, w które wyposażony będzie jedynie najnowszy system operacyjny. Również do 2018 r. 30 proc. przedsiębiorstw wydadzą więcej na urządzenia 2w1 oraz na urządzenia nowej generacji obsługiwane wyłącznie za pomocą ekranów o wysokiej rozdzielczości niż na tradycyjne komputery PC.
„Wszystkie te trendy będą wymagać zmiany podejścia do używania komputerów. Nastąpi dalszy wzrost zapotrzebowania na mobilne urządzenia, pozwalające na bardziej intuicyjną obsługą i bezpieczną komunikację sieciową” - wyjaśnia wiceprezes Gartnera Ken Dulaney.
„Z punktu widzenia IT standaryzacja usług chmurowych i przetwarzania danych na serwerach, wymusi zmiany model dostępu użytkowników do oprogramowania i usług. Aktualizacje oraz modyfikacje aplikacji będą dużo częstsze, zaś odbywać się one będą bez wiedzy użytkownika. Wszystko to będzie możliwe jedynie dzięki nowym systemom operacyjnym” - dodaje Dulaney.
Informacje pochodzą z raportu pt. „Predicts 2016: Endpoint Technology Shifts Are Accelerated by Windows 10.". Prognozy opracowała agencja analityczno-doradcza Gartner. (PAP)
Zobacz także
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »