TNS Polska: co trzeci Polak korzysta z sieci rzadziej niż raz w tygodniu
Co trzeci Polak (36 proc.) korzysta z sieci rzadziej niż raz w tygodniu a 90 proc. z tych osób nie planuje w najbliższych miesiącach podjąć próby skorzystania z sieci - wynika z badania TNS Polska "Wykluczeni Cyfrowo".
Badanie zostało przeprowadzone 16-21 października 2015 r. na ogólnopolskiej próbie 1016 Polaków w wieku 15 lat i więcej za pomocą wywiadów wspomaganych komputerowo.
Autorzy badania zdefiniowali, na jego potrzeby osobę wykluczoną cyfrowo, jako tę, która korzysta z internetu rzadziej niż raz w tygodniu. Taką częstotliwość korzystania z sieci deklaruje, co trzeci Polak(36 proc.).
Jak wynika z badań potrzeby skorzystania z internetu częściej nie odczuwają osoby, które mają dostęp do sieci w domu, a mimo to wcale go nie używają (77 proc.). Te osoby również częściej od pozostałych swoje wykluczenie cyfrowe tłumaczą brakiem umiejętności obsługi urządzeń takich, jak komputer, tablet i smartfon (44 proc.). Z kolei osoby niepracujące zawodowo częściej od tych zatrudnionych nie mają dostępu do sieci internetowej (33 proc.)
Dziewięciu na dziesięciu wykluczonych cyfrowo (90 proc.) nie planuje w najbliższym miesiącu podjąć próby skorzystania z internetu. Jedynie czterech na stu (4 proc.) respondentów prawdopodobnie spróbuje skorzystać z internetu a 5 proc. badanych nie jest zdecydowanych w tej kwestii.
Najczęściej seniorzy (96 proc.) oraz osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym (95 proc.) nie mają w planach skorzystania w najbliższym czasie z internetu. Podobnego zdania są również częściej osoby, które nie pracują (95 proc.). Brak takich planów najczęściej deklarują osoby, które nie mają dostępu do internetu (95 proc.).
Najczęstszym celem skorzystania z internetu w najbliższym miesiącu przez wykluczonych cyfrowo jest obejrzenie filmu oraz skorzystanie z komunikatorów internetowych.
Co dziewiąty wykluczony cyfrowo, pragnie sprawdzić wiadomości z Polski i ze Świata. Ponadto często pojawia się również chęć skorzystania z bankowości internetowej, załatwienia sprawy urzędowej oraz śledzenia for i grup dyskusyjnych.
Osoby określone, jako wykluczone cyfrowo proszone były o wskazanie, z jakiego urządzenia najłatwiej korzystać z sieci. I tak 50 proc. respondentów nie było w stanie stwierdzić, jakie urządzenie oferuje łatwiejszy dostęp do internetu, co może być spowodowane - jak oceniają autorzy badania - brakiem doświadczenia w użytkowaniu sprzętu komputerowego i mobilnego. Brak zdania lub wiedzy w tej kwestii częściej deklarowały osoby najstarsze (56 proc.), niepracujące (54 proc.) oraz nieposiadające dostępu do sieci (57 proc.).
Z kolei ci, którzy udzielili odpowiedzi na to pytanie najczęściej wskazywali komputer przenośny (23 proc.) i komputer stacjonarny (22 proc.) Urządzenia mobilne takie jak telefon komórkowy, tablet wskazało odpowiednio 4 proc. i 1 proc. badanych.
Częściej komputer stacjonarny jako urządzenie bardziej przystępne był wskazywany przez osoby z wykształceniem średnim (31 proc.) oraz tych badanych, którzy w swoim gospodarstwie domowym mają tego typu sprzęt (37 proc.). Natomiast komputer przenośny jest uważany za urządzenie, dzięki któremu korzystanie z internetu jest łatwiejsze przez posiadaczy takich urządzeń (47 proc.), jak również przez posiadaczy smartfonów (37 proc.).
Ponad połowa osób wykluczonych cyfrowo (54 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że internet jest przydatny w codziennym życiu. Mimo tego większość respondentów (59 proc.) nie czuje, by coś ich omijało w związku z brakiem aktywności w internecie. Niemal jedna trzecia wykluczonych (31 proc.) uważa ponadto, że korzystanie z internetu jest łatwą czynnością.
Według 82 proc. osób, które korzystają z internetu rzadko (kilka razy w miesiącu) jest on przydatny w codziennym życiu. Na przydatność sieci w życiu codziennym wskazały także osoby, które w swoim gospodarstwie domowym posiadają urządzenia umożliwiające korzystanie z internetu: 73 proc. osób, które posiadają komputer stacjonarny, 82 proc. - komputer przenośny a 71 proc. smartfon. (PAP)
Zobacz także
Nissan zaprezentował nowy model auta elektrycznego Leaf
2017-09-06, 20:20Nissan Motor Co. zaprezentował w środę nową generację swojego elektrycznego samochodu Leaf. Może on przejechać na jednym ładowaniu do 400 kilometrów - podała agencja Kyodo. Czytaj dalej »
Pojazd, komponenty, produkcja, rynek - filary projektu auta na prąd
2017-08-30, 19:12Pojazd, komponenty do niego, wariant produkcji oraz rynek na produkt finalny - to cztery filary projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego. Pracująca nad nim spółka Electromobility Poland przedstawiła w środę plany na najbliższą… Czytaj dalej »
Raport: Polska wśród krajów z najwolniejszym internetem w UE
2017-08-08, 12:58Polska ma jedno z najwolniejszych połączeń internetowych wśród państw UE - wynika z opublikowanego we wtorek raportu brytyjskiej firmy Cable.co.uk. Pod względem szybkości połączenia Polska jest 21. w Unii i przedostatnia w Europie… Czytaj dalej »
E-sport w Chinach wart 3 mld dol.
2017-08-06, 12:31Chiński rynek e-sportu jest szacowany na 3 mld dol. i wciąż jego wartość rośnie. Od września kraj będzie gościł MŚ w grze 'League of Legends', finał odbędzie w listopadzie na stadionie olimpijskim w Pekinie. Czytaj dalej »
CBOS: Polacy częściej używają smartfonów, niż klasycznych telefonów komórkowych
2017-08-01, 11:5992 proc. Polaków korzysta z telefonów komórkowych - wynika z najnowszego badania CBOS. Powodzeniem bardziej cieszą się smartfony - ponad 57 proc., niż klasyczne telefony komórkowe - 43 proc. Telefonu głównie używamy do prowadzenia… Czytaj dalej »