TNS Polska: co trzeci Polak korzysta z sieci rzadziej niż raz w tygodniu
Co trzeci Polak (36 proc.) korzysta z sieci rzadziej niż raz w tygodniu a 90 proc. z tych osób nie planuje w najbliższych miesiącach podjąć próby skorzystania z sieci - wynika z badania TNS Polska "Wykluczeni Cyfrowo".
Badanie zostało przeprowadzone 16-21 października 2015 r. na ogólnopolskiej próbie 1016 Polaków w wieku 15 lat i więcej za pomocą wywiadów wspomaganych komputerowo.
Autorzy badania zdefiniowali, na jego potrzeby osobę wykluczoną cyfrowo, jako tę, która korzysta z internetu rzadziej niż raz w tygodniu. Taką częstotliwość korzystania z sieci deklaruje, co trzeci Polak(36 proc.).
Jak wynika z badań potrzeby skorzystania z internetu częściej nie odczuwają osoby, które mają dostęp do sieci w domu, a mimo to wcale go nie używają (77 proc.). Te osoby również częściej od pozostałych swoje wykluczenie cyfrowe tłumaczą brakiem umiejętności obsługi urządzeń takich, jak komputer, tablet i smartfon (44 proc.). Z kolei osoby niepracujące zawodowo częściej od tych zatrudnionych nie mają dostępu do sieci internetowej (33 proc.)
Dziewięciu na dziesięciu wykluczonych cyfrowo (90 proc.) nie planuje w najbliższym miesiącu podjąć próby skorzystania z internetu. Jedynie czterech na stu (4 proc.) respondentów prawdopodobnie spróbuje skorzystać z internetu a 5 proc. badanych nie jest zdecydowanych w tej kwestii.
Najczęściej seniorzy (96 proc.) oraz osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym (95 proc.) nie mają w planach skorzystania w najbliższym czasie z internetu. Podobnego zdania są również częściej osoby, które nie pracują (95 proc.). Brak takich planów najczęściej deklarują osoby, które nie mają dostępu do internetu (95 proc.).
Najczęstszym celem skorzystania z internetu w najbliższym miesiącu przez wykluczonych cyfrowo jest obejrzenie filmu oraz skorzystanie z komunikatorów internetowych.
Co dziewiąty wykluczony cyfrowo, pragnie sprawdzić wiadomości z Polski i ze Świata. Ponadto często pojawia się również chęć skorzystania z bankowości internetowej, załatwienia sprawy urzędowej oraz śledzenia for i grup dyskusyjnych.
Osoby określone, jako wykluczone cyfrowo proszone były o wskazanie, z jakiego urządzenia najłatwiej korzystać z sieci. I tak 50 proc. respondentów nie było w stanie stwierdzić, jakie urządzenie oferuje łatwiejszy dostęp do internetu, co może być spowodowane - jak oceniają autorzy badania - brakiem doświadczenia w użytkowaniu sprzętu komputerowego i mobilnego. Brak zdania lub wiedzy w tej kwestii częściej deklarowały osoby najstarsze (56 proc.), niepracujące (54 proc.) oraz nieposiadające dostępu do sieci (57 proc.).
Z kolei ci, którzy udzielili odpowiedzi na to pytanie najczęściej wskazywali komputer przenośny (23 proc.) i komputer stacjonarny (22 proc.) Urządzenia mobilne takie jak telefon komórkowy, tablet wskazało odpowiednio 4 proc. i 1 proc. badanych.
Częściej komputer stacjonarny jako urządzenie bardziej przystępne był wskazywany przez osoby z wykształceniem średnim (31 proc.) oraz tych badanych, którzy w swoim gospodarstwie domowym mają tego typu sprzęt (37 proc.). Natomiast komputer przenośny jest uważany za urządzenie, dzięki któremu korzystanie z internetu jest łatwiejsze przez posiadaczy takich urządzeń (47 proc.), jak również przez posiadaczy smartfonów (37 proc.).
Ponad połowa osób wykluczonych cyfrowo (54 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że internet jest przydatny w codziennym życiu. Mimo tego większość respondentów (59 proc.) nie czuje, by coś ich omijało w związku z brakiem aktywności w internecie. Niemal jedna trzecia wykluczonych (31 proc.) uważa ponadto, że korzystanie z internetu jest łatwą czynnością.
Według 82 proc. osób, które korzystają z internetu rzadko (kilka razy w miesiącu) jest on przydatny w codziennym życiu. Na przydatność sieci w życiu codziennym wskazały także osoby, które w swoim gospodarstwie domowym posiadają urządzenia umożliwiające korzystanie z internetu: 73 proc. osób, które posiadają komputer stacjonarny, 82 proc. - komputer przenośny a 71 proc. smartfon. (PAP)
Zobacz także
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »