YouTube wprowadza płatny dostęp do serwisu, w Polsce na razie nie
9,99 dolara miesięcznie będzie kosztować płatny dostęp do serwisu YouTube: w płatnym kanale nie będzie reklam, a subskrybenci otrzymają dostęp do unikalnych materiałów wideo i dodatkowych funkcji.
Informację o tym przekazał koncern Google, właściciel serwisu.Płatna wersja YouTube ma być pozbawiona reklam; jej użytkownicy zyskają dostęp do wszystkich treści z tradycyjnej wersji serwisu oraz m.in. do miniseriali, wyprodukowanych na zlecenie YouTube. Dodatkowo subskrybenci będą mieli możliwość zapisywania filmów z serwisu w pamięci urządzenia i ich odtwarzania w trybie offline.
Płatny serwis ma nosić nazwę YouTube Red - co już wzbudziło złośliwe komentarze internatów, bo kojarzy się ona ze znanym serwisem z filmami porno.
Mieszkańcy USA będą mogli korzystać z płatnej wersji YouTube już od 28 października br. Na razie ma informacji, kiedy płatny serwis pojawi się w Polsce.
Maciej Sojka, Head of YouTube Partnerships CEE, odpowiadający za współpracę z twórcami YouTube w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, na początku września br. tak tłumaczył PAP przyczynę wprowadzenia opłat: "Chcielibyśmy, żeby użytkownicy mieli do YouTube dostęp w taki sposób, w jaki mają ochotę. Jeśli ktoś chce korzystać z serwisu i akceptuje reklamy, to ta opcja zawsze będzie dla niego dostępna. Jeśli jednak ktoś nie chce oglądać reklam i jest gotowy za to płacić, to też powinna być taka możliwość".
Pytany, kiedy płatny dostęp do serwisu będzie dotyczył Polaków powiedział, że "na tym etapie nie ma żadnych planów dotyczących Polski". "Jedyne, co się stało, to (fakt), że partnerzy YouTube otrzymali nową wersję kontraktów, która umożliwia wprowadzenie czegoś takiego jak płatny dostęp, ale nie mamy jeszcze żadnych konkretnych informacji, w jaki sposób to będzie funkcjonowało i listy krajów, w których taka usługa zostanie uruchomiona" - powiedział.
Domena YouTube.com została zarejestrowana 14 lutego 2005 r. Serwis umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów. Korzysta z niego ponad miliard użytkowników. Co minutę do serwisu trafia 300 godzin filmów. YouTube został założony przez Chada Hurley a, Steve a Chena i Jaweda Karima, byłych pracowników firmy PayPal.
Za pierwszy film umieszczony w serwisie uważa się nagranie "Me at The Zoo"(film nadal jest dostępny w serwisie), który pojawił się w sobotę wieczorem 23 kwietnia 2005 r. Jest to nagranie, na którym Jawed Karim - współzałożyciel serwisu - opowiada o słoniach z zoo w San Diego.
W październiku 2006 r. YouTube został przejęty przez Google za 1,65 miliarda dolarów. Umowa zakupu pomiędzy Google i YouTube została zawarta po tym, jak YouTube przedstawił ugody z trzema firmami medialnymi, unikając tym samym prawnych konsekwencji naruszania praw autorskich. W czerwcu 2007 r. uruchomiona została polska wersja serwisu.
Ze statystyk udostępnionych na stronie youtube.com wynika, że z serwisu korzysta ponad miliard użytkowników. Liczba godzin spędzonych miesięcznie przez użytkowników na oglądaniu filmów w serwisie rośnie z każdym rokiem o 50 proc. Obecnie YouTube jest dostępny w ponad 70 krajach i 61 językach.(PAP)
Zobacz także
Messenger i WhatsApp osiągnęły popularność portali społecznościowych
2015-04-17, 12:15BI Intelligence informuje, że pod koniec marca 2015 r. po raz pierwszy z czterech najpopularniejszych komunikatorów skorzystało tyle samo osób co z Twittera, Facebooka, Instagrama i LinkedIn razem wziętych - czyli ponad 2 miliardy os… Czytaj dalej »
Eksperci: Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje rozwoju opartego na wiedzy
2015-04-16, 15:23Powszechny dostęp do wiedzy może być kluczem do dalszego rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem, że społeczeństwu obywatelskiemu uda się zmusić władzę do przejrzystych działań i społecznej partycypacji - uważają… Czytaj dalej »
Google broni się przed niektórymi zarzutami KE; wskazuje na Apple
2015-04-16, 13:48W odpowiedzi na wszczęcie przez Komisję Europejską postepowania wyjaśniającego ws. mobilnego systemu operacyjnego Android Google zwrócił uwagę, że konkurencja korzysta z podobnych mechanizmów o jakie sam jest oskarżany, wymieniając… Czytaj dalej »
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »