Profile stałych klientów podstawą sukcesu sklepów internetowych
Sklepy internetowe są w stanie budować profile preferencji swoich klientów w oparciu o dane pozostawiane w trakcie zakupów. Kluczem do ich sukcesu jest znajomość preferencji stałych klientów – twierdzi ekspert w rozmowie z PAP.
Podstawowe dane na swój temat podajemy sklepom internetowym sami, rejestrując się w nim, aby dokończyć transakcję. „Te dane sklepy przechowują, na ich podstawie budują profile swoich odbiorców” - mówi Grzegorz Samborski z firmy Ve Interactive, zajmującej się marketingiem w handlu elektronicznym.
„Sklepy mają informacje, ile wśród ich klientów jest kobiet i mężczyzn oraz skąd pochodzą. Na podstawie danych geograficznych są one w stanie zbudować bardziej złożony profil behawioralny człowieka, czyli określić jego zachowania. Wiemy bowiem, że inaczej zachowuje się nabywca z dużego miasta – być może robi zakupy częściej, czyli częściej można mu wysyłać propozycje zakupowe – a z kolei klientom z innych regionów można oferować inne rzeczy” - tłumaczy.
Jak dodaje Samboorski, „w przypadku stałego klienta, regularnie robiącego u nas zakupy, jesteśmy w stanie na podstawie danych historycznych spróbować określić +wartość+ jego portfela, czyli na co go stać”.
„Są miejsca, w których jeżeli robimy zakupy dla dzieci, ktoś może zauważyć na podstawie naszych zachowań, że kupujemy ubrania dla rocznego dziecka. Jeśli sklep jest dobrze skonfigurowany, może on podpowiadać zakupy odpowiednio do tego, jak to dziecko rośnie: inne zabawki, inne książeczki, inne ubrania. Tak naprawdę kluczem do wszystkiego jest to, żebyśmy wiedzieli jak najwięcej o stałym kliencie” - podkreśla.
Inaczej ma się kwestia klientów okazjonalnych, którzy w danym sklepie robią zakupy przypadkowo. „Jeżeli mamy klienta, który przychodzi do nas tylko raz, trudno jest o nim wiedzieć coś więcej” - mówi Samborski. „Dobrze zrobiony sklep internetowy może się dowiedzieć, skąd ten klient do niego trafił: z wyszukiwarki czy też z porównywarki cenowej. Te ostatnie są w Polsce bardzo popularne: porównywarki są tak naprawdę jednym z pierwszych miejsc, gdzie ludzie zaczynają swoje poszukiwania zakupowe” - dodaje.
Jak zauważa Samborski, częstym błędem sklepowych algorytmów jest reklamowanie po zakupie danej rzeczy różnych jej wariantów, co dla wielu klientów bywa męczące. „Wszyscy dążą do tego, żeby proponować usługi stanowiące dodatek do tego, co już zrobiliśmy. Można na przykład zaproponować ubezpieczenie do samochodu na podstawie danych pozostawionych przy kupowaniu opon” - mówi.
Samborski wskazuje, że sama możliwość takiego profilowania reklam i ofert dla klientów jest dowodem na to, jak wiele informacji o nas się znajduje w sieci. „Sami – trochę niechcący – pozostawiamy za sobą ślady w internecie, więc siłą rzeczy wie on o nas bardzo dużo. Wszędzie jesteśmy w nim śledzeni i tak naprawdę każdy z nas ma zbudowany jakiś profil swoich zachowań: co lubimy, czego nie lubimy, czego unikamy lub czego poszukujemy.” (PAP)
Zobacz także
Satelita Sentinel-2A już na orbicie
2015-06-23, 19:20Satelita Sentinel-2A, zdolny do wykonywania wysokiej jakości zdjęć w kolorze i podczerwieni, dzięki którym możliwe będzie np. prognozowanie plonów czy monitorowanie katastrof naturalnych, we wtorek został pomyślnie umieszczony na… Czytaj dalej »
Sąd oddalił cywilny pozew przeciw Google o "prawo do zapomnienia"
2015-06-23, 15:58Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił we wtorek pozew cywilny przeciw Google w procesie o 'prawo do zapomnienia' w internecie. Wyrok jest nieprawomocny.Pozew przeciw Google wniósł Leszek L. Domagał się ochrony swoich dóbr osobistych i nienaruszania… Czytaj dalej »
Media publiczne w epoce cyfrowej muszą nadążać za nawykami odbiorców
2015-06-19, 16:22Nadawcy nie mogą obrażać się na widzów, że rezygnują z mediów publicznych; powinni zastanowić się, dlaczego szukają alternatyw - mówił dr Roberto Suarez Candel z Europejskiej Unii Nadawców podczas piątkowej konferencji 'Media… Czytaj dalej »
Władze Kuby rozszerzają dostęp obywateli do bezprzewodowego internetu
2015-06-19, 11:46Komunistyczne władze Kuby poinformowały w czwartek o rozszerzeniu dostępu obywateli do bezprzewodowego internetu m.in. poprzez zwiększenie liczby centrów z dostępem do sieci, a także przez zmniejszenie cen za korzystanie z Wi-Fi. Czytaj dalej »
Edukacyjne studio filmowe w autobusie nowym projektem Idziaka
2015-06-19, 10:24Mobilne Centrum Edukacji Audiowizualnej - nowy projekt Sławomira Idziaka - ma zapewniać infrastrukturę do edukacji audiowizualnej przy użyciu najnowszych technologii cyfrowych - od opracowania pomysłu, przez realizację zdjęć łącznie… Czytaj dalej »