Profile stałych klientów podstawą sukcesu sklepów internetowych
Sklepy internetowe są w stanie budować profile preferencji swoich klientów w oparciu o dane pozostawiane w trakcie zakupów. Kluczem do ich sukcesu jest znajomość preferencji stałych klientów – twierdzi ekspert w rozmowie z PAP.
Podstawowe dane na swój temat podajemy sklepom internetowym sami, rejestrując się w nim, aby dokończyć transakcję. „Te dane sklepy przechowują, na ich podstawie budują profile swoich odbiorców” - mówi Grzegorz Samborski z firmy Ve Interactive, zajmującej się marketingiem w handlu elektronicznym.
„Sklepy mają informacje, ile wśród ich klientów jest kobiet i mężczyzn oraz skąd pochodzą. Na podstawie danych geograficznych są one w stanie zbudować bardziej złożony profil behawioralny człowieka, czyli określić jego zachowania. Wiemy bowiem, że inaczej zachowuje się nabywca z dużego miasta – być może robi zakupy częściej, czyli częściej można mu wysyłać propozycje zakupowe – a z kolei klientom z innych regionów można oferować inne rzeczy” - tłumaczy.
Jak dodaje Samboorski, „w przypadku stałego klienta, regularnie robiącego u nas zakupy, jesteśmy w stanie na podstawie danych historycznych spróbować określić +wartość+ jego portfela, czyli na co go stać”.
„Są miejsca, w których jeżeli robimy zakupy dla dzieci, ktoś może zauważyć na podstawie naszych zachowań, że kupujemy ubrania dla rocznego dziecka. Jeśli sklep jest dobrze skonfigurowany, może on podpowiadać zakupy odpowiednio do tego, jak to dziecko rośnie: inne zabawki, inne książeczki, inne ubrania. Tak naprawdę kluczem do wszystkiego jest to, żebyśmy wiedzieli jak najwięcej o stałym kliencie” - podkreśla.
Inaczej ma się kwestia klientów okazjonalnych, którzy w danym sklepie robią zakupy przypadkowo. „Jeżeli mamy klienta, który przychodzi do nas tylko raz, trudno jest o nim wiedzieć coś więcej” - mówi Samborski. „Dobrze zrobiony sklep internetowy może się dowiedzieć, skąd ten klient do niego trafił: z wyszukiwarki czy też z porównywarki cenowej. Te ostatnie są w Polsce bardzo popularne: porównywarki są tak naprawdę jednym z pierwszych miejsc, gdzie ludzie zaczynają swoje poszukiwania zakupowe” - dodaje.
Jak zauważa Samborski, częstym błędem sklepowych algorytmów jest reklamowanie po zakupie danej rzeczy różnych jej wariantów, co dla wielu klientów bywa męczące. „Wszyscy dążą do tego, żeby proponować usługi stanowiące dodatek do tego, co już zrobiliśmy. Można na przykład zaproponować ubezpieczenie do samochodu na podstawie danych pozostawionych przy kupowaniu opon” - mówi.
Samborski wskazuje, że sama możliwość takiego profilowania reklam i ofert dla klientów jest dowodem na to, jak wiele informacji o nas się znajduje w sieci. „Sami – trochę niechcący – pozostawiamy za sobą ślady w internecie, więc siłą rzeczy wie on o nas bardzo dużo. Wszędzie jesteśmy w nim śledzeni i tak naprawdę każdy z nas ma zbudowany jakiś profil swoich zachowań: co lubimy, czego nie lubimy, czego unikamy lub czego poszukujemy.” (PAP)
Zobacz także
Firma z Polski dostarczy oprogramowanie dla OBWE
2015-08-27, 17:31Polska firma IC Solutions podpisała kontrakt z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) na dostarczenie oprogramowania do 300 elektronicznych długopisów. Urządzenia będą wykorzystywane przez obserwatorów OBWE podczas… Czytaj dalej »
U wybrzeży Alaski masowo giną wieloryby
2015-08-27, 12:09Od maja u wybrzeży wyspy Kodiak na Alasce odnotowano ponad 30 niewyjaśnionych zgonów wielorybów. Amerykańska Narodowa Służba Oceaniczna i Meteorologiczna (NOAA) zdecydowała się rozpocząć badania w tej sprawie. Czytaj dalej »
Badanie: żyjemy dłużej, ale dłużej też jesteśmy schorowani
2015-08-27, 08:30Żyjemy dłużej, ale wielu z nas żyje też dłużej w chorobie - wynika z badania przeprowadzonego w 188 krajach, którego rezultaty opublikowano w czwartek. W ciągu ostatnich 23 lat przeciętna długość życia dla kobiet i mężczyzn… Czytaj dalej »
Naukowcy: kaplica w Grunwaldzie wzniesiona w miejscu obozu Krzyżaków
2015-08-24, 16:39Kaplica pobitewna na Polach Grunwaldzkich została wzniesiona na miejscu krzyżackiego obozu: to prawie pewne, świadczy o tym nagromadzenie wokół niej znalezisk militariów, pozostałości po zdobywaniu obozu - ocenili naukowcy po tegorocznych… Czytaj dalej »
Wrocławscy Naukowcy opracowali przełomową metodę leczenia ran u zwierząt
2015-08-23, 12:04Przyśpieszający regenerację ran hydrożel dla zwierząt, zawierający aktywny czynniki wzrostu, opracowano w firmie Vet Stem Cell, która działa we Wrocławskim Parku Technologicznym. Jak mówią odkrywcy to pierwszy na świecie taki … Czytaj dalej »