Ekspert: prezydent w mediach społecznościowych bierze przykład z Obamy
Prezydent Andrzej Duda aktywnie udziela się w mediach społecznościowych i to im właśnie przypisuje się w dużej mierze sukces w wyborach. Możliwość kontaktu z prezydentem przez internet może mieć ciekawe skutki społeczne - uważa Monika Czaplicka, ekspert od social media.
Zaledwie kilka godzin po zaprzysiężeniu prezydent Andrzej Duda wziął udział w transmisji wideo za pomocą Facebooka. Odpowiedział podczas niej na pytania zadane przez internautów, podsumował swoją dotychczasową działalność w mediach społecznościowych oraz wyraził chęć utrzymywania kontaktów poprzez internet przede wszystkim z młodymi ludźmi.
Monika Czaplicka z agencji social media Wobuzz widzi w strategii internetowej prezydenta Dudy naśladowanie wzorców amerykańskich: "Ktoś w sztabie Dudy odrobił lekcje i przyjrzał się, jak kampanię prowadził Barack Obama. On też był pierwszym politykiem, który wykorzystywał Facebooka i wideo do promocji w kampanii. Przez social media można dotrzeć do tych osób, które nie oglądają telewizji, daje to też poczucie większej interaktywności i bliskości. Nie mówiąc o tym, że młodzi ludzie lubią, kiedy ktoś korzysta z social media (jako przeciwieństwo tych, którzy są nietechniczni i zacofani)" - przekonuje.
Aktywne utrzymywanie kontaktu z obywatelami poprzez media społecznościowe daje możliwość kreowania wizerunku prezydenta innymi środkami niż dotychczas. "Wątpię, żeby kanały prowadził Andrzej Duda sam, więc nadal to będzie interakcja z jego pracownikami, ale to na pewno coś lepszego niż pisanie listów do prezydenta" - twierdzi Czaplicka. Jej zdaniem otworzy to możliwość wyrażania zdania zarówno pozytywnego, jak i negatywnego, co może mieć ciekawe skutki społeczne. "Hejterzy prezydenta będą mieli przestrzeń do wyrażania siebie" - uważa.
Oprócz Facebooka, dużą rolę w tworzeniu wizerunku nowego prezydenta odgrywa również Twitter. Czaplicka zauważa, że oddziaływanie tego konkretnego serwisu społecznościowego dla polityków jest skuteczniejsze w USA niż w Polsce, przestrzega jednak przed umniejszaniem jego znaczenia dla polskich polityków. "Obserwując liczbę cytowań w tradycyjnych mediach widać, że Twitter przekłada się na wizerunek w gazetach czy telewizji" - zaznacza.
Według zeszłorocznych danych z Instytutu Monitorowania Mediów, Twitter i Facebook zajmują odpowiednio 4. i 5. miejsce na liście najbardziej opiniotwórczych mediów, ułożonej na podstawie liczby cytowań.
Ocena działalności prezydenta w internecie powinna więc obejmować wszystkie portale, na których jest on obecny. "Nie uważałabym, że w przypadku kampanii prezydenta Dudy Twitter można rozpatrywać osobno - całe działania social media były prowadzone lepiej w jego przypadku i na pewno miało to wpływ na wynik" - mówi Czaplicka.
Równocześnie zaznacza jednak, że na Twitterze znajdują się odbiorcy istotni dla polityków: "Według międzynarodowego badania Digital, Social & Mobile in 2015, 10 proc. Polaków i Polek aktywnie korzystało z Twittera w miesiącu poprzedzającym badanie (czyli jakieś 3-4 mln osób). Jest to czwarty najpopularniejszy portal społecznościowy po Facebooku, Google+ i NK. Nie można więc ignorować takiej siły". Jak mówi, różne badania podają, że najpopularniejszymi grupami aktywnymi na Twitterze są politycy, dziennikarze oraz młodzież gimnazjalna. Ekspertka podkreśla, że z politycznego punktu widzenia te ostatnie grupy są bardzo istotne - "pierwsza pozwala na prowadzenie dyskusji i konfrontowanie się, druga zapewnia rozgłos".
Zdaniem Czaplickiej dla polityków korzystających z mediów społecznościowych kluczem do sukcesu jest zrozumienie specyfiki medium. "Sukces na Twitterze wiele ma imion, ale generalnie opiera się na tym samym mechanizmie, co wszystkie media społecznościowe - chodzi o rozmowę z naszymi odbiorcami. Ci, którzy potrafią mówić nie tylko o sobie i wchodzą w interakcje, są w śmietance społeczności, a znajomość kultury twitterowców (Tweetupy, ostatnio zauważone przez lewicę, hasztagi wraz z rytuałami typu #ff - polecaniem w piątek ciekawych kont itd.) mogą zapewnić rozgłos i popularność, które możemy uznać za miarę sukcesu" - przekonuje.
Popularność w mediach społecznościowych to jednak nie wszystko. "Musimy pamiętać, że liczba obserwujących czy komentarzy nie oznacza osiągnięcia celu. Na ostateczny wynik polityczny składa się wiele czynników. Popularni politycy wcale nie muszą wygrywać wyborów. Niemniej ci, którzy umiejętnie korzystają z Twittera, między innymi Radosław Sikorski, zdecydowanie mogli wykorzystać to narzędzie dla osiągania lepszych efektów politycznych. Myślę, że z czasem coraz więcej posłów i radnych będzie korzystało z +ćwierkacza+ do celów politycznych" - przewiduje Czaplicka. (PAP)
Zobacz także
Naukowcy zbadali możliwość ujmowania metanu przed eksploatacją węgla
2016-01-13, 16:04Ujęcie metanu z pokładów węgla na kilka lat przed ich planowaną eksploatacją jest możliwe, ale wymaga dalszych szczegółowych badań, analiz ekonomicznych oraz uwzględnienia takich działań w programie dla górnictwa - wskazują… Czytaj dalej »
Streżyńska: każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet
2016-01-09, 11:26Każdą sprawę powinniśmy móc załatwić przez internet, a obecnie jest to w Polsce trudne, jeśli nie niemożliwe; administracja powinna podejść do obywateli biznesowo - traktować ich jak klientów, którzy płacą za usługę, więc… Czytaj dalej »
O trendach w motoryzacji w 2016 r.: paliwa wodorowe, napędy hybrydowe
2016-01-03, 11:54Samochody wodorowe, rozwój napędów hybrydowych czy aut elektrycznych - to spodziewane kierunki rozwoju światowej motoryzacji w 2016 r. - mówi PAP ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jak dodaje, nie spodziewa się wielkiej rewolucji… Czytaj dalej »
Ministerstwo nauki planuje wprowadzenie stopni naukowych za wdrożenia
2015-12-30, 16:21Resort nauki chce umożliwić uzyskiwanie stopni naukowych za dokonane wdrożenia. 'Chcielibyśmy, aby można się było doktoryzować i habilitować nie tylko na podstawie publikacji, ale także na podstawie wdrożeń' - powiedział w środę… Czytaj dalej »
Studencki wynalazek nauczy przedszkolaki programowania
2015-12-27, 15:12Wynalazek studentów Politechniki Białostockiej - Cube&Code - ma uczyć najmłodszych programowania bez używania komputera. Dzięki kolorowym klockom i specjalnej szynie dzieci będą mogły wydawać polecenia robotom. Czytaj dalej »